بازگشت هادی رئیس جمهور یمن به عدن

بازگشت هادی رئیس جمهور یمن به عدن

در بیست و ششم ماه مارس (فروردین ماه) گذشته، عملیات طوفان قاطع با ائتلاف ۱۰ کشور آغاز شد. این اولین باری بود که چنین اتحادی به وجود می آید، و مفاهیم سیاسی و نظامی در منطقه را تغییر داد. به سرعت و به طوری که در تاریخ منطقه بی سابقه بود، تشکیل شد. بنا به درخواست رسمی از رئیس جمهور مشروع یمن، و مطابق با قوانین بین المللی تسلیح شد. و اهداف روشنی را برای خود مشخص کرد: حمایت از مشروعیت قانونی نمودار در عبدربه منصور هادی به عنوان رئیس جمهور کشور؛ جلوگیری از شبه نظامیان حوثی در به خطر انداختن شهروندان یمنی؛ و نابودی توانایی های نظامی آن ها، به ویژه سلاح های سنگین و موشک های بالستیک.

ائتلاف، تهدید برای امنیت عربستان سعودی و کشورهای همسایه را از میان برداشت. امروز و پس از بازگشتن عبد ربه منصور هادی به عدن، طوفان قاطع همه اهداف خود را به دست آورد و در جلوگیری از تهدید و فروپاشی یک کشور عربی و همسایه موفق شد.

جنگ بر ضد کودتای حوثی، که علی عبد الله صالح رئیس جمهور مخلوع از داخل و ایران از خارج آن را حمایت می کردند، یک انتخاب نبود، بلکه ضرورتی بود که بر ریاض تحمیل شد، و رهبران ائتلاف برای جلوگیری از عدم تکرار تراژدی عراق و سوریه آن را انجام دادند. کشورهای خلیج هیچ گاه کشورهای جنگ طلبی نبودند، و از آن ها چیزی به جز صلح طلبی دیده نشده است. اما چاره چیست اگر آتش به دامان تو نزدیک شود؟  یا همان گونه که فقید بزرگوار، شاهزاده سعود الفیصل می گفت: « ما طرفدار جنگ نیستیم، اما اگر طبل آن به صدا در آمد، ما آماده هستیم».

با بازگشت هادی و دولت یمن برای از سرگیری کارهای خود از عدن، می توان گفت طوفان قاطع بیش از ۹۵ درصد از راه خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. و ثابت کرد که حتی به یک متر از خاک یمن چشم ندوخته است. اهداف استراتژیک اعلام شده در هیچ یک از روزهای جنگ تغییر نکرد. هیچ توطئه پنهان و یا تاکتیک اسرار آمیزی وجود نداشت. ائتلاف حتی با وجود برتری نظامی نسبت به دشمنان خود، اما دست صلح به سوی آن ها دراز می کرد. ائتلاف به طور چشمگیری موفق به تدوین چشم انداز سیاسی و نظامی خود بدون تکیه بر غرب شد. و در پایان به هر کسی که می خواهد خرابکاری کند و اوراق را برهم زند، این پیام به خوبی رسید: مراقب باش که قبل و بعد از طوفان قاطع یکسان نخواهد بود.

اما پس از آن که ائتلاف اهداف خود را محقق کرد، چه خواهد شد؟ آیا مأموریت آن در یمن به پایان رسید؟ می توان گفت که اولویت بندی مرحله بعدی به دولت بحاح مربوط می شود، پس از آن که به پایگاه خود بازگشت تا قدرت خود را از خاک یمن اعمال کند و به بازسازی قابلیت های نظامی و امنیتی بپردازد و ثبات را به دیگر شهرها بازگرداند. شکی نیست که هنوز هم تعدادی از شهرهای یمن تحت اشغال حوثی ها هستند. اگر دولت بخواهد به وارد آوردن فشار نظامی بر علیه کودتاگران ادامه دهد، ائتلاف از کمک به آن دریغ نخواهد کرد. اگر حوثی ها از طریق از سرگیری روند سیاسی، مطابق با قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت، و ابتکار عمل خلیج، و برون رفت های گفتگوی ملی، از صنعا خارج شدند، این امر به نفع همه طرف ها خواهد بود. اما اگر کودتاگران به اشغال صنعا ادامه دادند، دولت حق خواهد داشت آن ها را از پایتخت بیرون براند. با این حال و با وجود ضعف نظامی و سیاسی ائتلاف حوثی و صالح، سقوط پایتخت از داخل سریعتر و نزدیک تر خواهد بود. به خصوص که آن ها، به علت تشدید حملات ارتش ملی تحت حمایت ائتلاف عربی، که باعث بازگرداندن امید به مردم یمن نسبت به نزدیک شدن رهایی از شر کودتاگران شده است، در معرض روند فرسایشی روزانه قرار گرفته اند. در این جا سخنان ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی را در روزهای نخست آغاز شدن عملیات ائتلاف، به یاد می آوریم که گفت: «طوفان قاطع تا زمانی که اهداف خود را محقق کند و مردم یمن از امنیت و ثبات بهره مند شوند، ادامه خواهد یافت».

پیروزی ائتلاف در بازگرداندن هادی به عدن، تحولی استراتژیک در مسیر طوفان قاطع است، همان گونه که عملیات آزاد سازی عدن همین گونه بود. هر روز طوفان قاطع به پیروزی های پی در پی دست می یابد. بدون تبلیغات آزار دهنده و  بدون تصریحات پر سر و صدا. ائتلاف نیازی به اعلام پیروزی ندارد. زیرا هدف اصلی این جنگ، امنیت و ثبات مردم یمن بوده و هست. این چیزی است که به تدریج به دست می آید. هر چقدر هم فریاد حوثی ها بلند شود و بازتاب آن در تهران شنیده شود.