مسعود بارزانی

مسعود بارزانی

اربیل- محمد زنگنه، بغداد – الشرق الاوسط: مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد «کردستان به سوی اتحاد کنفدرالی با عراق گام برمی دارد و دولت مستقل کردی در راه است.» و تاکید کرد «موضوع برپایی یک کشور کرد به یک واقعیت تبدیل شده واین استقلال باید به زودی تحقق یابد.»

بارزانی در مصاحبه با تلویزیون “اسکای نیوز عربی” آشکار کرد: «عراق نمی تواند همه این کشمکش ها را تحمل کند وهمه رهبران عراق باید دور میز مذاکره بنشینند تا بحران های کنونی عراق را حل کنند.»

در تحولی دیگر، کمیساریای عالی انتخابات، مشعان الجبوری کاندیدای انتخابات وابسته به لیست ” القائمه العربیه” را به علت “اظهارات نژاد پرستانه” علیه کردها از انتخابات عراق حذف کرد. وی پیشتر در اظهارات خود مدعی شده بود می خواهد «عراق را از اشغال کردها خارج سازد.» صالح المطلق ریاست این لیست را به عهده دارد.

الجبوری در پاسخ به این تصمیم وزمینه هایش به “الشرق الاوسط” گفت: «دو ماه پیش تلویزیون العربیه یک مصاحبه گذرا با من داشت که در آن گفتم من در برابر اشغال عراق توسط کردها مقاومت خواهم کرد. هنگامی که چند روز پیش این گفتگو را دو باره پخش کردند بیانیه ای صادر کردم و گفتم منظور من این است که برای برپایی یک اقلیم عربی در برابر اقلیم کردی کوشش خواهم کرد، زیرا برادران کرد بر مراکز تصمیم گیری های سیاسی کشور مسلطند، در حالی که ما این حق را در کردستان نداریم.»

او اشاره کرد «صحبت من نشانگر تحریک نیست بلکه بیان یک دیدگاه سیاسی مسالمت آمیز است، چنان که کمیساریا مرا در جریان نگذاشته و به دیدگاه من – به رغم صحبت های واضحم – گوش نداده است.»

از سوی دیگر، نیچروان بارزانی نایب رییس “حزب دموکراتیک کردستان” که مسوول تشکیل دولت آینده اقلیم کردستان عراق است بعد از مذاکره هیات این حزب با هیات های “اتحاد اسلامی کردستان” و”جماعت اسلامی” گفت حزبش منتظر پاسخ احزابی است که مایل به مشارکت در تشکیل دولت هشتم هستند. او اشاره کرد: «طی دو روز چندین جلسه با هیات های “جنبش تغییر”، “اتحادیه میهنی کردستان”، “اتحاد اسلامی” و”جماعت اسلامی” داشته است.»

نیچروان بارزانی افزود: «حزب دموکرات بر اعلام هیات وزیران در کوتاه مدت اصرار دارد.»

او در ادامه گفت: «طرف های سیاسی درخواست های زیادی داشتند. درخواست ها طبیعی بود و هر حزبی بر خواسته های انتخاباتی اش تاکید می کند که نیاز به گفتگوی بیشتر دارد.» او اشاره کرد رییس اقلیم کردستان عراق بارها تاکید کرده که دولت باید هر چه زودتر تشکیل شود و این مساله بیش از این به عقب نیافتد.

وی افزود: «این همان خواست حزب دموکرات کردستان وبیش از هر حزب دیگر است.»

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق گفت: «حزب دموکرات کردستان می توانست دولت اکثریت را خود اعلام کند اما خواهان این امر نبود، و به سبب احساس مسوولیت تاریخی این کار را نکرد.» او تاکید کرد حزب دموکرات برای یک دولت وحدت ملی کوشش می کند و در جهت رعایت مصالح عمومی شهروندان اقلیم، انعطاف فراوانی نشان داد.

از سوی دیگر دفتر مطبوعاتی نیچروان بارزانی منکر این شد که نخست وزیر منصوب، به “اتحادیه میهنی کردستان” به رهبری جلال طالبانی رییس جمهور عراق دو روز مهلت داده تا پاسخ های نهایی اش را در باره مشارکت در کابینه ارائه دهد. او توضیح داد بارزانی مشخص کرد که چند روز مهلت به اتحادیه میهنی کردستان داده شده تا پیشنهادها بررسی شوند.