آیت الله محمد تقی مصباح یزدی - عکس از ایسنا

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی – عکس از ایسنا

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر عقاید خود در زمینه مسائل مربوط به جامعه مدنی گفته است جامعه مدنی و حقوق بشر و مشابهات آن، یعنی خودپرستی، و دیگر چیزها مانند انرژی هسته ای بهانه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی روز سه شنبه در دیدار در قم با خانواده شهید علی خلیلی، طلبه ناهی از منکر و جمعی از جانبازان امر به معروف و نهی از منکر گفته است، جامعه مدنی و حقوق بشر و مشابهات آن، یعنی خودپرستی و دیگر چیزها مانند انرژی هسته ای بهانه است و می گویند این فرهنگ خودپرستی باید حاکم شود تا ما به هر چه دلمان می خواهد برسیم و تنها چیزی که مانع از این مطلب است، دین است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: در جهان امروز دو قطب کاملا مخالف وجود دارند که با هم اختلاف مستقیم دارند و همه مسائل عالم بر این قضیه دلالت می کند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: من خودم در آمریکا بودم و در شب استقلال آمریکا، کارهایی که باید در خانه انجام دهند، در خیابان انجام می دادند و حتی مشروبات را خیر می کردند و از هیچ کاری مانعی نبود و مزاحمشان نمی شد.

به گفته مصباح یزدی، «مشکلات یا ناشی از جهل است یا از روی هواپرستی، یا درست نمی دانند یا دلشان نمی خواهد و بعد از گذشت ۳۵ سال، برخی از مسائل حکومت اسلامی، برای افراد سطح بالای مملکت مشخص نیست و این چیزی است که برای یک کارگر عادی روشن است.»

دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، درباره ورود واژگان بی معنا و مغرضانه در بحث جامعه مدنی به شرق پارسی گفت : «اینگونه تعابیر درباره جامعه مدنی می تواند بحث نحیف جامعه مدنی را دچار تشتت کند. چرا که بحث جامعه مدنی باید در فضای علمی و آکادمیک پیگیری و بررسی شود. جامعه مدنی شمولی گسترده دارد که مباحث مختلفی از هر قوم و ملتی را دربر می گیرد که باید آنها را بررسی کرد».

وی افزود: «این گونه واکنشها بیشتر یک جریان سیاسی در پی آن است و به دنبال اهداف ویژه خود هستند”.

دکتر ارمکی گفت: «مسائل و مشکلات هر اجتماعی باید موضوع بحث و بررسی اندیشمندان و دانشگاهیان آن جامعه باشد، لذا نمی توانیم بگوییم که برای حقوق بشر و جامعه مدنی ما چیزی به نام استاندارد داریم که بر آن اساس حرکت کرد. جامعه ‌شناسی یک علم است و از این حیث که علم است موضع شخصی در آن وارد نمی شود».

آیت الله مصباح یزدی اسفند ماه گذشته هم در پی تدوین منشور حقوق شهروندی که توسط دولت یازدهم، که یکی از ارکان جامعه مدنی محسوب می شود گفته بود: «اینکه عده ای بیایند و حقوق شهروندی مطرح کرده و خواستار تساوی همگان از بهائی و یهودی و مسلمان شوند پذیرفتنی نیست و حقوق شهروندی به معنای برابری بهائی و مسلمان، خلاف اسلام و قانون اساسی است و اسلام، هرگز یک یهودی و مسلمان را مساوی نمی داند.»

وی گفته بود: «اینکه امام مثلا می فرمایند میزان رأی ملت است، نه به این معنا که اگر ملت دیگر اسلام را نخواستند، ما هم اسلام را کنار بگذاریم، بلکه از آنجا که آنچه در ادبیات سیاسی امروز ملاک عمل قرار گرفته، رأی مردم است، امام برای اقناع طرف های مقابل، به رأی مردم استدلال می کنند. لذا امروز هم اگر رهبری از حقوق بشر و نقض حقوق بشر در غرب سخن می گویند نه به دلیل این که حقوق بشر غربی را پذیرفته باشند، بلکه از باب جدال و استفاده از مقبولات آنها برای اقناع آنهاست.»

اظهارات مصباح یزدی درباره حقوق شهروندی قبلا با واکنش بعضی تحلیلگران قرار گرفته بود. عماد الدین باقی فعال مدنی در گفتگویی که اواخر اسفند ماه در روزنامه آرمان منتشر شد گفته بود: « من می گویم اصلا با حقوق بشر و حقوق شهروند هم که مخالف باشند آیا به مصلحت مسلمانان اعتقاد ندارند؟ می دانید که زمانی در ایران اکثریت را اهل سنت تشکیل می دادند و از صفویه به بعد مذهب رسمی ایران شیعه شد. حالا اگر فرض کنید در آینده توازن جمعیتی در ایران به هم بخورد و اکثریتِ امروز، در اقلیت قرار بگیرند با همین معیارهای آقای مصباح با آنها چگونه رفتار خواهد شد؟ اصلا چرا در آینده؟ همین امروز اگر بخواهند در کشورهای دیگر با معیارهای آقای مصباح و به استناد نظرات ایشان با مسلمانان رفتار کنند چه وضعیتی برای آنها به وجود خواهد آمد؟ آنها باید از خیلی حقوق محروم شوند حق تحصیل در دانشگاه به آنها ندهند، اجازه تصدی حیلی از مشاغل یا حتی شرکت در انتخابات نداشته باشند.»