تهران هموراه می گوید که وعده و قول اروپایی ها برای دورزدن تحریم های آمریکایی قابل اعتماد نیست و به راه بسته رسیده است. از زمان آغاز تحریم های اروپایی، مشاهده می شود که پشتیبانی اروپایی ها از ایران تنها در حد سخن بوده و هیچ وقت به راه های عملی برای کمک به ایران تبدیل نشده، و برای رسیدنِ ایران به سیستم بانک جهانی کمکی نکرده است. اطراف اروپایی از ورود به منازعات قانونی و تجاری برای تعامل با ایران می پرهیزند. ایران نیز اروپا را به ضعف در برابر فشارهای آمریکا متهم کرده و عنوان می کند که هیچ یک از وعده های اروپایی به ایران عملی نشده است. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در کنفرانس «تحولات منطقه و نظام بین الملل» که در تهران برگزار شد، بیان کرد که «اروپا از ایجاد یک مکانیزم مالی برای تبادل تجاری و بانکی با ایران درمانده است». او همچنین اضافه کرد که کشورهای اروپایی اجازه نمی دهند که مقر این مکانیزم محتمل باشند.
این سیلی اقتصادی اروپایی بر ایران، همزمان با فشارهای استراتژیکی است که اروپا بر ضد تهران اعمال می کند، تا ایران را به صرفه نظر از رفتارهای مخرب خود در منطقه وادارد، و دخالت های ایران را در امور کشورهای دیگر کوتاه کند. این تلاش ها و اهداف در سفر اخیر وزیر خارجه انگلیس، جرمی بنتهام، به تهران انعکاس یافت؛ و او به تهران یادآوری کرد که ادامه پشتیبانی از حوثی های یمن و فرستادن موشک های بالستیک برای آنان، خطرات زیادی را برای ثبات منطقه و جهان در بر دارد. این تلاش های انگلیس نیز همراه تلاش هایی دنبال می شود که فرانسه در کار می کند تا ایران را از اعمال فشار برای جلوگیری از تشکیل حکومت لبنان به دست حزب الله بازدارد.
تحولات اخیر عراق نشان می دهد که رهبران آن سعی می کنند یک سیاست مبتنی بر توازن قوا را پیگیری کنند و طی آن با همسایگان عربی خود روابط اقتصادی و دپیلماتکی برقرار نمایند. عراق برای رسیدن به این اهداف، پادشاهی عربی سعودی را یاریگر خود دانسته، و سفرهای موفقیت آمیزی به کویت و امارت متحده عربی انجام داده است. این گرایشات جدید عراق، مورد تایید اروپاییان بوده، و در سوریه نیز اروپایی ها بر ضرورت خروج ایران از سوریه، همسو با تلاش های آمریکایی ها، تاکید می کنند. همه اینها باعث شده که ایران در قبال این سیاست های اروپایی تردید کند، و تهران به ضوح از درک اهداف سیاست های اروپایی وابماند. ایران پی به این نتیجه برده است که نزدیکی ایران به اروپا نمی تواند به حساب ضرر به روابط عمیق اروپا و آمریکا شود. اروپایی های در برابر سیاست های ایران در منطقه ایستاده اند، و مخالفت صریح خود را با برنامه موشک های بالیستیک ایران اعلام کرده اند. همگی این تحولات گفته های رهبر ایران سیدعلی خامنه ای را یادآور می شود، زمانی که گفته بود: «کشورهای اروپایی به ایران می آیند و می گویند می خواهیم درباره فعالیت ایران در منطقه مذاکره کنیم. این مساله ربطی به شما ندارد. این منطقه منطقه ماست و این شما هستید که باید دلیل وجود خود در آن را بیان کنید».
روشن است که اروپا و ایران نمی توانند خود را به یکدیگر نزدیک نمایند، زیرا هر یک به دیگری اعتماد ندارد. اروپاییان سعی می کنند بر فعالیت های ایان لجام زنند، و آنان را به پایبندی بر توافق هسته ای تشویق نمایند، در مقابل تهران مطالبات اقتصادی می کند، و یک مکانیزم مالی و تجاری برای دور زدن تحریم ها در اختیار آن قرار دهند.