حمید سوریان

تیم کشتی فرنگی ایران در رقابت های جهانی ازبکستان برای نخستین بار توانست عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد. در این مسابقات حمید سوریان مدال طلا، امید نوروزی مدال نقره و افشین بیابانگرد و قاسم رضایی دو نشان نقره کسب کردند.

حمید سوریان، عضو تیم ملی کشتی فرنگی ایران روز یکشنبه با پیروزی بر مینگیان سمنوف در فینال وزن ۵۹ کیلوگرم رقابت های قهرمانی جهان در تاشکند ازبکستان، به هفتمین مدال طلای خود در سطح جهانی (شش طلای قهرمانی جهان و یک طلای المپیک) دست پیدا کرد و رکوردی تاریخی برای ایران ثبت کرد.

حمید سوریان، ۲۹ ساله تا پیش از این، از نظر تعداد مدال طلا (یک طلای المپیک و ۵ طلای مسابقات جهانی) با عبدالله موحد مساوی بود، اما سوریان با کسب این مدال طلا توانست رکورد شش مدال طلای جهان و المپیک عبدالله موحد رابشکند. موحد ششمین مدال طلای جهانی خود را سال ۱۹۷۰ در کانادا به گردن آویخته بود.

در این مسابقات قاسم رضایی، قهرمانی المپیک لندن، در وزن ۹۸ کیلوگرم موفق شد با پیروزی ۴ بر یک مقابل الکساندر هرابوویک از بلاروس مدال برنز را به دست آورد.

پیشترنیز امید نوروزی به مدال نقره و افشین بیابانگرد به برنز دست یافته بودند.

سوریان در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان را کسب کرده بود و در المپیک ۲۰۱۲ هم یکی از مردان طلایی ایران بود.

با احتساب مدال طلایی که سوریان در این دوره به دست آورد، می توان گفت که او پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران در سطح جهانی است.

پیش از این نماینده ایران در وزن ۵۹ کیلوگرم در دور اول مقابل آلکس آنچتی از رومانی ۸ بر صفر به پیروزی رسید. او در دور بعدی این مسابقات کشتی‌گیر مصری را ۲ بر یک مفلوب کرد و به دور سوم راه پیدا کرد.

سوریان در دور سوم، اسماعیل بورو از کوبا را ۵ بر صفر شکست داد و راهی کشتی‌ مرحله یک چهارم نهایی شد، او با پیروزی ۳ بر صفر مقابل طالح ممدوف از آذربایجان به مسابقه نیمه نهایی راه پیدا کرد.

سوریان هر شش مدال قبلی را در وزن ۵۵ کیلوگرم به دست آورده بود. در حال حاضر وزن ۵۹ کیلوگرم وزن نخست رقابت‌های جهانی محسوب می شود.

مدال او در المپیک لندن نخستین مدال ایران در کشتی فرنگی پس از چهل سال و اولین مدال تاریخ کشتی فرنگی ایران در المپیک بود.

به کمک مدال طلای او در مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی جهان ۲۰۱۰ ایروان، ایران توانست برای نخستین به قهرمانی در این مسابقات دست پیدا کند.