فواد معصوم رییس جمهورعراق - عکس از رویترز

فواد معصوم رییس جمهورعراق – عکس از رویترز

در حالی که چند کشور عربی برای مشارکت در عملیات هوایی علیه گروه داعش در عراق ابراز آمادگی کرده اند، رییس جمهور عراق گفته است که این کار لازم نیست.

فواد معصوم، رییس جمهوری عراق در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری اسوشیتدپرس که روز دوشنبه منتشر شده گفته است که کشورهای عربی، مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی «لازم نیست» که به حملات هوایی علیه گروه «دولت اسلامی» بپیوندند.

مقامات دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند که چند کشور عربی خواستار مشارکت در عملیات هوایی علیه گروه تروریستی داعش شده اند.

به گزارش خبرگزاری ها، این مقامات آمریکایی در عین حال گفته اند که هرگونه مشارکت کشورهای منطقه در چنین عملیاتی، منوط به تصویب دولت عراق است.

آقای معصوم در همین حال درباره همکاری و هماهنگی داعش با گروه‌های افراطی دیگر ابراز نگرانی کرده و گفته است: «عراق از نیروی زمینی لازم برای نبرد با داعش برخوردار است اما به تجربه و تکنولوژی جهانی برای مقابله با تروریسم نیاز دارد. ما قطعا به هواپیما و فنآوری‌های مدرن نیاز داریم.»

ظاهرا تا کنون ده کشور عربی با درخواست کمک آمریکا برای مقابله با داعش در عراق و سوریه موافقت کرده‌اند.

از سوی دیگر، ترکیه تاکنون از حضور در این ائتلاف خودداری کرده است.

گروه داعش بخش های وسیعی از شمال و غرب عراق و شرق سوریه را تصرف کرده است.

در این میان کشورهای غربی و عربی به همراه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز در کنفرانسی در پاریس حضور پیدا می کنند تا ظاهر متحدی برای برخورد با داعش نشان دهند.

موضوع اصلی این کنفرانس چگونگی مشارکت کشورهای مختلف در مقابله با گروه داعش و نقشی است که هر کدام از این کشورها در ائتلاف بین المللی مقابله با این گروه می توانند بر عهده بگیرند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درکنفرانس خبری گفته است: مبارزه با این گروه شرور (داعش) باید کاملا در چارچوب قوانین بین المللی، قطعنامه های شورای امنیت و قوانین سازمان ملل و رعایت کامل تمامیت ارضی سوریه و عراق انجام شود.

وی گفت: «این اقدام بدون تصمیم شورای امنیت سازمان ملل به منزله تجاوز است و نقض صریح قوانین بین المللی به حساب خواهد آمد».

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه گذشته گفت مجوز حملات هوایی به سوریه و حملات بیشتر به عراق را در چارچوب مبارزه ای گسترده با گروه ستیزه جوی داعش صادر کرده است.