آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری ایران هنگام ترخیص از بیمارستان - آسوشیتد پرس

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری ایران هنگام ترخیص از بیمارستان – آسوشیتد پرس

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اولین اظهارات خود هنگام ترخیص از بیمارستان گفت مقامات آمریکایی بارها از ایران درخواست کرده بودند که درباره داعش مذاکره کنند اما ایران به کرات این درخواست را در کرده بود.

آیت الله خامنه ای در مصاحبه با صدا و سیمای ایران از دعوت مقامات بلند رتبه آمریکایی از ایران برای همکاری علیه داعش خبر داد و تاکید کرد با وجود موافقت برخی از مقامات ایرانی تاکید کرد که خود به شخصه با این امر «مخالفت» کرده است.

آیت الله خامنه‌ای گفت این دعوت به همکاری در روزهای اول حمله داعش به عراق صورت گرفت: «در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند.»

وی افزود: «سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.»

طبق گفته رهبر جمهوری اسلامی این دعوت به همکاری به وزیر امور خارجه کابینه روحانی و معاون وی هم منتقل شد، با این وجود به گفته او این دعوت ها به کرات رد شدند. آیت الله خامنه گفت: «همین وزیر امور خارجه آمریکا، شخصا به آقای دکتر ظریف درخواست داده بود که بیایید در قضیه داعش با ما همکاری کنید اما دکتر ظریف درخواست او را رد کرده بود.»

وی افزود: «حتی معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم که یک زن است و همه او را می‌شناسند، در مذاکرات با آقای عراقچی، بار دیگر این درخواست را تکرار کرد اما آقای عراقچی نیز درخواست وی را رد کرد.»

منظور رهبر جمهوری اسلامی وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا است که از اعضای ارشد هیات آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ است و چندین مذاکره دو جانبه با همتای ایرانی خود داشت.

آیت الله خامنه ای درباره آغاز نشست پاریس بدون حضور ایران گفت: «اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مایوس می‌شود، مایه‌ی افتخار ما است. اکنون آنها به دروغ می‌گویند که ما ایران را در ائتلاف شرکت نخواهیم داد در حالی که ایران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنین ائتلافی اعلام کرده بود.»

نشست پاریس امروز با حضور وزرای خارجه حدود ۳۰ کشور با هدف رسیدن به اجماع جهانی در مقابل گروه دولت اسلامی (داعش) آغاز شد. اما نمایندگان دولت ایران و سوریه، دو همسایه عراق به این نشست دعوت نشده‌‌اند.

همزمان با اعلام تمایل فرانسه به دعوت از ایران برای حضور در اجلاس تشکیل ائتلاف علیه ستیزه جویان گروه «خلافت اسلامی» در هفته پیش، جان کری گفت که مخالف حضور ایران در این اجلاس است، چرا که تهران حامی بشار اسد است.

آیت الله خامنه ای با بی فایده خواندن چنین ائتلاف هایی گفت: «آمریکایی‌ها قبلا نیز با سر و صدای فراوان و با حضور چندین کشور، یک ائتلاف بر ضد سوریه تشکیل دادند اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند و در مورد عراق نیز وضعیت به همین‌گونه خواهد بود.»

رهبر جمهوری اسلامی ضمن بی فایده خواندن این ائتلاف آن را «پوچ، توخالی و جهت‌دار» توصیف کرد و گفت: «حرکتی که در عراق انجام شد و کمر داعش را شکست، کار آمریکایی‌ها نبود، بلکه کار مردم، ارتش و نیروهای مردمی عراق بود.»

آیت الله خامنه ای هفته اخیر را به علت عمل جراحی پروستات در بیمارستان بستری بود.

پیش از این علی‌اکبر ناطق نوری، رییس بازرسی دفتر رهبر نیز به این دعوت به همکاری ها از سوی آمریکا اشاره کرده بود. وی روز پنجشنبه ۲۰ شهریور، گفته بود که «آمریکایی‌ها چیزی [داعش] را درست کرده‌اند و اکنون می‌بینند که آنها ترمز ندارند و یک گروه تندرو بی‌حساب و کتاب راه‌انداخته‌اند.»

ناطق نوری گفته بود که «امروز آمریکایی‌ها هم فهمیده‌اند که برای حل مسئله داعش باید متوسل به ایران شوند و علامت‌هایی را هم دارند می‌دهند.»

رییس بازرسی دفتر رهبر به نقش رهبر جمهوری اسلامی در عراق اشاره کرده و گفته بود: «اگر مدیریت و رهبری مقام معظم رهبری در انتخابات اخیر عراق نبود احتمال درگیری بین نیروهای مالکی و غیر مالکی ایجاد می‌شد. ایشان مدیریت کرد و هم دولت تشکیل شد و هم شیعه عزت و قدرت پیدا کرد.»

اجلاس هماهنگی و تصمیم‌گیری درباره چگونگی مبارزه با گروه حکومت اسلامی، همزمان با سخنان رهبر جمهوری اسلامی علیه این ائتلاف، در پاریس، پایتخت فرانسه در حال برگزاری است.

وی با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی درباره نشست پاریس برای مقابله با داعش و دعوت نکردن از ایران و سوریه گفت: «من در این چند روزی که در بیمارستان بستری بودم، یک تفریح داشتم که عبارت بود از شنیدن صحبت‌های مقامات آمریکایی در زمینهٔ مبارزه با داعش، که واقعاً مایهٔ تفریح بود.»

او افزود: «واقعیت آن است که آمریکایی‌ها به دنبال بهانه‌ای هستند تا همان کاری را که در پاکستان انجام می‌دهند و با وجود دولت مستقر و ارتش قوی، بدون اجازه وارد خاک این کشور می‌شوند و نقاط مختلف را بمباران می‌کنند در عراق و سوریه انجام دهند.»

وی خارنشان کرد: «آمریکایی‌ها بدانند که اگر چنین کاری را انجام دهند، همان مشکلاتی که در ده سال گذشته بر سر راهشان در عراق به وجود آمد، بار دیگر به وجود خواهد آمد.»