ایران در رسانه های جهان

ایران در رسانه های جهان

اجرای مرحله دوم برنامه هدفمندی یارانه ها، ناخشنودی بسیاری از ایرانی‌ها نسبت به بی‌ اعتنایی روحانی به مسایل داخلی و روند مذاکرات ایران و ۱+۵ بر سر برنامه هسته ای از جمله موضوعاتی بود که در رسانه های مکتوب بین‌المللی انعکاس داشت.

گاردین

این روزنامه در این مقاله‌ با مدد گرفتن از مناظره رادیویی بین صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و حمید رسایی، از نمایندگان تندرو مجلس ایران و مخالف سرسخت دیدگاه‌های زیباکلام به موضوع حقوق بشر در ایران پرداخته است و در این زمینه می نویسد: قوه قضاییه ایران اغلب واقعیت را مخدوش و ادعا می‌ کند، کسانی که در بند سیاسی اوین نگهداری می‌شوند اتهام امنیتی دارند.

گاردین با اشاره به اینکه پس از انتخاب روحانی با آزاد شدن تعدادی از فعالان سیاسی، از جمله نسرین ستوده، بارقه‌هایی از امید ایجاد شد و عنوان کردن این موضوع که با نزدیک شدن به پایان یک سال زمامداری او، وعده های او در زمینه تغییر رو به کمرنگی می‌گذارد، می نویسد: روحانی این سیاست را اتخاذ کرده که در مورد مسایل حقوق بشر در ایران حرفی نزند.

گاردین با عنوان کردن اینکه ممکن است روحانی قدرت‌هایی را محدود کرده باشد، اما همانطور که بان‌کی مون ماه گذشته گفت، نقض حقوق بشر تحت حکومت او نیز ادامه دارد، می نویسد: درس‌هایی وجود دارد که روحانی می‌تواند از محمد خاتمی بگیرد، خاتمی متهم به این می‌شود که در دوران ریاست‌جمهوری خود کم گفت و دیر گفت و کم عمل کرد.

این روزنامه با اشاره به اینکه روحانی باید از اشتباه خاتمی درس بگیرد و سعی کند در حالی که از حمایت فراوان مردم برخوردار است از حقوق آنان دفاع کند،می نویسد: وقت آن است که روحانی سکوت خود را در مورد حقوق بشر در ایران بشکند.

این روزنامه گزارشی را در مورد ازدواج در ایران نیز به چاپ رسانده است و در این زمینه با اشاره به هزینه جهیزیه کامل برای خانواده‌ها که مبلغی بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. این روزنامه به در این مقاله به موضوعات بحران ازدواج در ایران و مشکلات فراروی زوج‌ های جوان ایرانی برای تامین جهیزیه، هزینه‌ های عروسی و اجاره یا خرید مسکن پرداخته است.

به نوشته این روزنامه محبوبیت کاذب فرهنگ مصرف و چشم و هم‌چشمی، انتظارات موجود از تامین جهیزیه را به افراط‌های غیر واقعی و رسوم تجمل‌گرایانه کشانده است و این مسئله، هزینه ازدواج را برای خانواده‌های ایرانی افزایش و تمایل جوانان را برای ازدواج کاهش داده است.

گاردین می افزاید: کاهش میل به ازدواج در ایران، زندگی‌های خارج از دایره ازدواج را گسترش داده است و این مسئله، نگرانی روحانیون را برانگیخته است. چرا که طبق سنت‌های ایرانی، رابطه دختر و پسر خارج از چارچوب خانواده و ازدواج، امری قبیح و زشت محسوب می‌شود، اما افزایش هزینه‌ های ازدواج، چنین زندگی‌ های غیر رسمی را در میان طبقاتی از جامعه شهری ایران گسترش داده است.

ایندپندنت

این روزنامه مقاله‌ای را به روند مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ اختصاص داده است و در این زمینه با اشاره به اینکه با گزارش “آژانس بین المللی انرژی اتمی” مبنی بر این که ایران از ذخایر اورانیوم خود کم کرده است، آمریکا یک میلیارد دلار از دارایی های این کشور را آزاد کرد، می نویسد: “آژانس بین المللی انرژی اتمی” گزارش داد که ایران تاکنون به وظیفه خود در توافق صورت گرفته عمل کرده است و ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده اش را به میزان چشمگیری کاهش داده است.

این روزنامه هم چنین می نویسد: با وجود اعتراض های فراوان منتقدان تندرو این توافق در ایران و آمریکا و مخالفت مستمر اسراییل، این مذاکرات هنوز هم بر اساس برنامه پیش می رود.

فارین پالسی

این نشریه در مقاله‌ای موضوع کاهش یارانه های سوخت و افزایش قیمت بنزین را مورد بحث قرارداده است و با اشاره به اینکه دولت ایران اعلام کرده است که مردم هنوز می‌توانند از باقیمانده بنزین سهمیه‌ای خود با قیمت قبلی استفاده کنند، می نویسد: میانگین مصرف بنزین ایران روزانه بین ۶۶ تا ۷۰ میلیون لیتر است که این میزان در زمان‌ های اوج مصرف، خصوصا عید نوروز، به بیش از ۷۰ میلیون لیتر می‌رسد.

فارین پالسی با بهره گیری از گزارش شرکت پخش فرآورده های نفتی که مصرف بنزین در روز شنبه ۱۹ آوریل به ۸۰ ممیز ۷ میلیون لیتر و روز بعد از آن این میزان به ۹۴ میلیون لیتر رسید، می نویسد: با این‌که این رقم ناگهان به ۷۶ میلیون لیتر کاهش یافت، اما بازهم ۶ میلیون لیتر بیشتر از میانگین معمول است.

از نظر این نشریه تامین بنزین داخلی و تاثیر مستقیم آن بر تورم و استاندارد زندگی، همیشه پاشنه آشیل ایران بوده است و در این زمینه می نویسد: قیمت یارانه‌ای بنزین، این انتظار را میان ایرانیان ایجاد کرده که قیمت سوخت همواره باید ارزان باشد.

این نشریه با اشاره به اینکه تورم ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و سقوط ارزش ریال به دولت اجازه نداد از سال ۲۰۱۱ قیمت‌ها را بالا ببرد، می نویسد: سقوط ارزش ریال نیز به افزایش شکاف میان قیمت جهانی و داخلی کمک کرد.

این نشریه هم چنین با عنوان کردن اینکه ایران در حال حاضر روزانه حدود ۳٫۵ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کند و این مقدار قرار است به حدود۱۰ میلیون لیتر افزایش یابد، می نویسد: پالایشگاه‌های ایران روزانه حدود ۶۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنند که این رقم در سال ۲۰۱۲حدود ۴۸ میلیون لیتر بوده است.

این روزنامه در مقاله‌ای از ناخشنودی بسیاری از ایرانی‌ها نسبت به بی‌ اعتنایی روحانی به مسایل داخلی سخن می‌گوید و در این زمینه می نویسد: آقای روحانی در جبهه اقتصاد، یارانه‌های بنزین و انرژی را کاهش داده که موجب دو برابر شدن قیمت‌ها شده است. این موضوع محکی برای حمایت مردم از دولت روحانی در میانه تورم و کمبود‌ها خواهد بود.

این روزنامه با پیش کشیدن موضوع ضرب و شتم ده‌ها زندانی سیاسی واینکه این اقدام موجب خشم عمومی شده است، می نویسد:دولت آقای روحانی گفته در این مورد تحقیق کرده اما هنوز نظری عنوان نکرده است.

این روزنامه در ادامه می نویسد: در اتفاقی نادر، حدود ۱۵۰ نفر، از جمله خویشاوندان زندانیان، هواداران مخالف و فعالان دانشجویی، مقابل مجلس و دفاتر ریاست‌جمهوری به تظاهرات پرداختند.

این روزنامه با اشاره به اینکه آقای روحانی تحت فشار سیاسی شدیدی قرار دارد، می نویسد: تحلیل گران می‌گویند، به نظر می‌رسد آقای روحانی این قمار را کرده است که اگر بتواند توافق موقت هسته‌ای را به توافق دایمی تبدیل کند و تحریم‌ها را بردارد با فشار کم تری در مورد حقوق بشر روبرو خواهد بود.

بیزنس روکورد

این نشریه نیز به دشواری های که حسن روحانی با آن روبرو است اشاره می‌کند و در این زمینه می نویسد: حسن روحانی با این امیدها انتخاب شد که بتواند اقتصاد بحران‌ زده کشور را احیا کند، اما نظر مثبت عموم نسبت به او در حال تغییر است.

این نشریه می افزاید:با این‌که این دیدگاه وجود دارد که آینده اقتصاد تحت دولت روحانی روشن است، اما مردم زیر فشار شدیدی قرار دارند و می‌گویند وضعیتشان نسبت به قبل فرقی نکرده است.