تظاهرات مخالفان مجازات اعدام در مقابل محل اعدام جوزف وود در آریزونا – عکس از خبرگزاری فرانسه

تظاهرات مخالفان مجازات اعدام در مقابل محل اعدام جوزف وود در آریزونا – عکس از خبرگزاری فرانسه

طول کشیدن اعدام یک زندانی در ایالت آریزونای آمریکا به مدت دو ساعت، موجب واکنش وکیل وی و به راه افتادن جنجالی دوباره در این زمینه شده است.

جوزف وود ۵۵ ساله که به خاطر قتل نامزد سابقش و پدر او ۲۵ سال پیش در سال ۱۹۸۹ به اعدام محکوم شده بود، قرار بود با تزریق مواد سمی اعدام شود، اعدامی که معمولا حداکثر چند دقیقه طول می کشد، اما در شرایطی که هنوز علت آن به صورت رسمی اعلام نشده است، این اعدام دو ساعت به طول انجامید.

وکیل جوزف وود گفته است موکلش پس از آن که ترکیبی از مواد دارویی به وی تزریق شد، در مرگی عذاب آور جان خود را از دست داد. «دیل بایچ» در بیانیه ای پس از این اعدام گفت: «دو ساعت طول کشید تا جوزف وود جان خود را از دست بدهد، او حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه به زحمت نفس می کشید.»

آقای بایچ وقتی یک ساعت از آغاز مراسم اعدام این مرد آمریکایی گذشته بود و او هم‌چنان داشت با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد و در سلول اعدام «نفس‌نفس می‌زد و خرناس می‌کشید»، رسما درخواست توقف اضطراری اعدام داده بود.

وکیل ژوزف وود گفته است اعدام این محکوم باید ده دقیقه طول می‌کشید ولی او بیش از ۶۰۰ بار پیش از جان‌دادن نفس‌نفس‌می‌زده است.

وی همچنین مدعی شده است که ترکیبی از دو دارو به جوزف وود تزریق شده که ترکیبی آزمایشی بوده و نتوانسته درست عمل کند.

جنیس بروور، فرماندار آریزونا، چند ساعت پس از اعلام مرگ جوزف وود دستور داد درباره این اعدام بررسی کاملی صورت گیرد. وی در همین حال تاکید کرده است که محکوم به اعدام «به شیوه‌ای قانونی مرده است.»

وکلای ژوزف وود می‌گویند طول کشیدن این اعدام، حق او را در این باره نقض کرده است که دور از بی‌رحمی و مجازات نامعمول اعدام شود.

آنها قصد دارند مقامات ایالت آریزونا را وادار کنند نام تولیدکنندگان داروهای استفاده‌شده در این اعدام را اعلام کنند.

مقامات آریزونا پیش‌تر با استناد به قانون اسناد محرمانه این ایالت که تولیدکنندگان دارو را در این باره مصون می‌کند، حاضر نشده بودند این جزئیات را ارائه کنند.

اما بروور، فرماندار آریزونا، گفته است: «شاهدان و پزشکان حاضر می‌گویند او رنج نکشیده است. آن‌چه گذشت، کاملا قابل‌مقایسه با رنج وحشیانه و شریرانه‌ای است که او به دو قربانی‌اش و همچنین یک عمر رنجی است که به خانواده آن دو تحمیل کرده است.»

موارد دیگری از اعدام‌های مشابه نیز در ماه‌های گذشته به مشکل بر خورده بودند و این مساله واکنش فعالان مخالف اعدام در آمریکا را برانگیخته است.

برخی از کارخانه‌های داروسازی از جمله اروپایی در سال‌های اخیر در اعتراض به ادامه اجرای احکام اعدام در آمریکا، از فروش محصولاتی که می‌تواند در اعدام محکومان کاربرد داشته باشد به بعضی ایالت‌های آمریکا که هنوز مجازات اعدام در آنها اعمال می شود، خودداری می کنند.

در ماه مارس امسال هم مواد سمی تزریقی به یک محکوم به اعدام در آمریکا بی‌تاثیر ماند، به طوری که آن محکوم زمانی طولانی درد کشید و سرانجام در پی سکته قلبی جان داد.

مواد سمی تزریقی به کلایتون لوکت، محکوم به اعدام، قرار بود اثربخشی فوری داشته باشد و او را در جا بی‌جان کند، اما محکوم ۴۳ دقیقه با مرگ دست و پنجه نرم کرد و سرانجام در پی سکته قلبی جان سپرد.

در پی این مساله، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در ماه مه امسال از اریک هولدر، دادستان کل این کشور خواست که مجازات اعدام و مشکلات مربوط به آن را بررسی کند.

باراک اوباما خطاب به خبرنگاران گفت که در مورد مجازات اعدام احساسات متضادی دارد. او افزود: «به نظر من واقعه اوکلاهما بعضی از این مشکلات بزرگ را برجسته می‌کند. ما آمریکایی ها باید این مشکلات را با دقت و عمیقا مورد بررسی و پرسش قرار بدهیم.»