عکس از خبرگزاری فرانسه

عکس از خبرگزاری فرانسه

رئیس جمهور ایران گفته است که کشورش جدای از روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی با اتحادیه اروپا آمادگی گفتگو در باره مسائل استراتژیک را هم دارد.

حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار با “اوانجلوس ونیزلوس″، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه یونان، گفت: «بهانه هسته ای نباید وسیله ای برای فاصله انداختن میان ایران و اتحادیه اروپا شود و معتقدم روابط سنتی و تاریخی ایران و اتحادیه اروپا که به نفع منافع مشترک دو طرف خواهد بود، باید بازسازی شود.»

دکتر روحانی با بیان این که اعتماد متقابل زیربنای توسعه مناسبات است، گفت: «در گذشته معضلات و سوءظن هایی میان ایران و برخی کشورهای اروپایی وجود داشته که هنوز هم ادامه دارد؛ در این زمینه هر دو طرف باید برای رفع این بی اعتمادی تلاش کنند.»

رئیس جمهور ایران تاکید کرد: ملت ایران در باره حقوق خود هیچ گاه تبعیض را نمی پذیرد و فناوری هسته ای صلح آمیز را حق خود می داند.

روابط ایران و اتحادیه اروپا در سال های پس از انقلاب اسلامی سال ۵۷ دچار فراز و نشیب های فراوانی بوده است. این روابط به ویژه در پی مطرح شدن پرونده هسته ای ایران در مجامع بین المللی تا حدودی به سردی گرایید.

در همین حال کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نخستین روزهای ریاست جمهوری حسن روحانی با ارسال نامه تبریک به حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران از وی دعوت کرد تا در اسرع وقت مذاکرات با گروه موسوم به ۱+۵ را از سر بگیرد.

همچنین وزیران خارجه آلمان، روسیه و فرانسه از اظهارات حسن روحانی در خصوص حل مسالمت آمیز هسته ای استقبال کردند، مسئله ای که می تواند خود به توسعه بیشتر روابط ایران و اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف بیانجامد.

رئیس جمهور ایران هفته گذشته هم در دیدار با کاترین اشتون گفته بود: «در چارچوب گفتگو با اتحادیه اروپایی مسائل متنوعی در منطقه بسیار حساس خاورمیانه و همچنین در عرصه جهانی وجود دارد که می توانیم در خصوص آنها با یکدیگر گفت و گو و همکاری داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم در تمامی این عرصه ها با استفاده از فضاهای خوبی که به وجود آمده گام های جدید و جدی برداریم.»

دکتر روحانی گفته بود: «فکر می کنم در کنار گفت و گوهای هسته ای که امروز جریان دارد و باید آن را به پیش برد، مناسب است زمینه های دیگری نیز که ایران و اتحادیه اروپا می توانند در آن روابط و همکاری های خود را پیش ببرند در نظر گرفته شود.»

دومین دور از مذاکرات ایران و ۱+۵ در گام نهایی از روز سه شنبه در وین آغاز خواهد شد و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران ظهر روز دوشنبه در راس تیم مذاکره کننده هسته ای در این مذاکرات شرکت می کند.