دیدار حسن روحانی رییس جمهور ایران با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل - عکس از ایسنا

دیدار حسن روحانی رییس جمهور ایران با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل – عکس از ایسنا

همانطور که انتظار می رفت و بر اساس روال سال های اخیر، سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، بیش از هر چیز تحت تاثیر موضوع مذاکرات هسته ای و نیز تحریم ها علیه ایران قرار گرفته است، و این مساله ای است که در دیدار آقای روحانی با دبیر کل سازمان ملل هم به وضوح به آن اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، رییس جمهور ایران، سه شنبه بعدازظهر به وقت نیویورک (صبح چهارشنبه به وقت تهران) در دیدار با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در زمینه پرونده هسته ای ایران گفته است: «در صورتی که حقوق ملت ایران خدشه دار نشود، آماده توافق هستیم.»
وی گفته است که دولت ایران به مقررات بین المللی و معاهدات آژانس انرژی اتمی احترام می گذارد.

حسن روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد که دبیر کل سازمان ملل به وظایف خود برای به نتیجه رسیدن فرصتی که منجر به توافق برد – برد می‌‌شود، عمل کند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هم گفت: من در بحث هسته‌ای، تعامل مفید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مشارکت فعال در مذاکرات با ۱+۵ را ستایش می‌کنم.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه مذاکرات آرام، آرام به خانه نهایی نزدیک می‌شود، گفت: امیدوارم همه طرفین فرصت موجود را از دست ندهند، زیرا دستیابی به توافق جامع به نفع همگان است و این امر جز با انعطاف و اتخاذ راه‌حل‌های میانه‌روانه محقق نخواهد شد.

آقای روحانی همچنین روز سه شنبه در دیدار با رهبران چند کشور دیگر نیز درباره موضوع پرونده هسته‌ای ایران، روابط دوجانبه و مسایل بین‌المللی به گفتگو پرداخته است.

روحانی: ایران و ترکیه باید “اختلافات جزئی” را از طریق گفتگو رفع کنند

دیدار روحانی با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه - عکس از وبسایت ریاست جمهوری ایران

دیدار روحانی با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه – عکس از وبسایت ریاست جمهوری ایران


رئیس جمهوری ایران همچنین روز سه شنبه با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز دیدار کرد و تصریح کرد که دو کشور باید برای حل «بعضی مشکلات» تلاش کنند.

روابط ایران و ترکیه تا پیش از بروز بحران سیاسی سوریه بسیار گرم بود اما از آن هنگام، دو طرف درباره حمایت از دولت بشار اسد مواضع متفاوتی اتخاذ کردند و روابط دو طرف تا حدودی به سردی گرایید.

آقای روحانی با اشاره به این مساله گفت: «دو کشور باید در زمینه موارد جزیی که اختلاف نظر وجود دارد، به گفتگو و همفکری ادامه دهند.»

دیدار روحانی با رییس جمهور فرانسه، عضو گروه ۱+۵

همچنین حسن روحانی روز سه شنبه با فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه که کشورش یکی از اعضای گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته ای است، دیدار کرد.

دیدار حسن روحانی با فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه - عکس از وبسایت ریاست جمهوری ایران

دیدار حسن روحانی با فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه – عکس از وبسایت ریاست جمهوری ایران

آقای روحانی در این دیدار در مورد مذاکرات جاری هسته‌ای با گروه ۱+۵ گفت: «با آغاز این مذاکرات و روشن شدن اراده جدی ایران، فضایی که علیه ملت ایران در غرب ساخته شده بود، فرو ریخت و فضای واقعی و اعتمادآور ایجاد شد.»

وی افزود: «مذاکرات این روزهای ایران و ۱+۵ برای ساختن آینده اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم با درنظر گرفتن حقوق و نگرانی‌های ملت ایران، مساله هسته‌ای به شکلی متوازن حل و فصل شود و نتیجه برد – برد برای طرفین حاصل آید.»

رئیس جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد که مذاکرات جاری باید هرچه سریع‌تر به توافق نهایی برسد و افزود: «این توافق می‌تواند روابط فی مابین را در سایه اعتماد به سطحی بالاتر از گذشته برساند.»

وی ابراز امیدواری کرد که پس از دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، دو کشور در سایر زمینه‌ها «با یکدیگر همکاری قابل توجهی داشته باشند.»

دیدار با رییس جمهور اتریش؛ بحث های اقتصادی و انرژی و هسته ای

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در دیدار با هاینس فیشر رییس جمهوری اتریش با بیان اینکه ایران در زمینه انرژی دارای شرایط بی نظیری است به طوری که می تواند مرکز انرژی مطمئنی برای اروپا باشد، افزود: ما آماده اجرایی شدن شبکه انتقال گاز به اروپا از طریق اتریش هستیم.

روحانی و هانس فیشر، رئیس جمهوری اتریش

روحانی و هانس فیشر، رئیس جمهوری اتریش

وی از سوی دیگر با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ و تأکید بر دستیابی به توافق نهایی در صورت وجود اراده جدی طرفین، اظهارداشت: «ما آماده هستیم در فرصت باقی مانده با طرف مقابل در زمینه هسته ای به توافق نهایی دست پیدا کنیم، مهم این است که مسأله باید در چارچوب مقررات بین المللی و معاهدات ان.پی.تی مورد توجه قرار گیرد.»

روحانی تاکید کرد: «مطمئناً این توافق به نفع ایران، اتحادیه اروپا و همه طرف های مذاکره کننده خواهد بود.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، رییس جمهور ایران همچنین با رییس جمهوری رئیس جمهوری ونزوئلا و نخست وزیر ژاپن نیز دیدار کرد.

در چارچوب برنامه دیدارهای رییس جمهور ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک، وی قرار است روز چهارشنبه هم با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا دیدار و گفتگو کند. این نخستین دیدار بین رهبران دو کشور از هنگام انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران خواهد بود.

دیدار حسن روحانی رییس جمهور ایران با نخست وزیر ژاپن - عکس از وبسایت ریاست جمهوری ایران

دیدار حسن روحانی رییس جمهور ایران با نخست وزیر ژاپن – عکس از وبسایت ریاست جمهوری ایران

گمانه زنی ها درباره دیدار روحانی و اوباما

در این میان، گمانه زنی های زیادی از هفته ها پیش درباره دیدار احتمالی و پیش بینی نشده روسای جمهور آمریکا و ایران، ولو به صورت کوتاه و یا در یکی از راهروهای سازمان ملل مطرح شده است.

این در حالی است که حسن روحانی برای انجام یا انجام ندادن دیداری اینچنین و یا حتی گفتگویی تلفنی مانند آنچه در سال گذشته صورت گرفت، به شدت تحت فشار جناح های مختلف قرار دارد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران چند روز پیش از این سفر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال ملاقات با اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفته بود: «فعلا در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با رییس‌جمهور اوباما وجود ندارد اما در دنیای سیاست همه‌چیز امکان‌پذیر است. اراده دولت من بر این است که سطح تخاصم و تنش را پایین بیاوریم».

بعضی نمایندگان مجلس ایران تهدید کرده‌اند که اگر روحانی در نیویورک با اوباما دیدار کند، طرح عدم کفایتش را خواهند داد. در مقابل گروهی گفته‌اند واهمه‌ای از صلح و تفاهم ندارند و می‌دانند روحانی دنبال ماجراجویی نیست.

این اظهارات مسلما موجب تشدید نگرانی یا دلواپسی آنهایی شد که مخالفت بهبود روابط ایران و آمریکا هستند و این در حالی است که حساس تر شدن مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه اتمی ایران واجماع جهانی برای مبارزه با گروه تروریستی «دولت اسلامی» و امکان مشارکت ایران در این اجماع، احتمال چنین دیداری را افزایش داده است.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز دوشنبه (۲۲ سپتامبر، ۳۱ شهریور) عازم نیویورک شد تا در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.