جیسون رضاییان خبرنگار بازداشت شده واشنگتن پست-آسوشیتدپرس

جیسون رضاییان خبرنگار بازداشت شده واشنگتن پست-آسوشیتدپرس

اگر چه یکی از کسانی که هفته گذشته به همراه جیسون خبرنگار واشنگتن پست، بازداشت شده بود، آزاد شده است، اما همچنان بیش از ۶۵ روزنامه نگار و وبلاگ نویس در زندان های ایران به سر می برند که بسیاری از فعالان عرصه رسانه این کشور را «جهنم روزنامه نگاران» می نامند.

گزارش های رسیده از ایران حاکی از آن است که یکی از کسانی که به همراه جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در تهران دستگیر شده بود، آزاد شده است.

فرد آزاد شده شوهر یک عکاس و خبرنگار مستقل آمریکایی است. خانواده این عکاس تاکنون تمایلی به افشای نام وی نداشته اند. پیش از این نیز روزنامه واشنگتن پست نوشته بود که شوهر این عکاس در ایران کار خبرنگاری نمی‌کرده است.

جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن در تهران و یگانه صالحی، همسر او و خبرنگار روزنامه اماراتی «نشنال»، به همراه دو نفر دیگر هفته گذشته بازداشت شدند.

مسئولان ایرانی درباره علت بازداشت این افراد توضیحی ارائه نکردند و غلامحسین اسماعیلی، رییس دادگستری استان تهران جمعه گذشته گفت: « این موضوع در مرحله تحقیقات مقدماتی است و فکر می‌کنم برای اطلاع‌رسانی درباره این موضوع باید بررسی‌های فنی و بازجویی به عمل آید.»

کیارش پارسا عالی پور روزنامه نگار ایرانی در اینباره به شرق پارسی می گوید: «جیسون سال ها است که در ایران فعالیت می کند و تاکنون هیچ مشکلی برای او پیش نیامده بود، از اینرو بازداشت وی در شرایطی که ایران مذاکرات هسته ای را پیش می برد، کمی مشکوک است.» به گفته وی برخی معتقد هستند که ایران با بازداشت این روزنامه نگاران آمریکایی تلاش دارد تا نوعی «امتیازگیری از غرب به ویژه آمریکا» داشته باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه خواستار آزادی فوری این افراد شده بود. یک مقام ارشد آمریکایی نیز گفته بود که ایالات متحده «از تمامی کانال‌ها» برای ‌آگاه کردن مقامات ایرانی از میزان نگرانی خود استفاده کرده است.وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه در کمیته روابط خارجی سنا گفت: «بازداشت این افراد مطلقا هیچ دلیلی ندارد.»

هم اکنون ۶۵ روزنامه نگار و وب لاگ نویس ایرانی در ابران در بازداشت هستند که ۱۰ تن از این افراد را زنان تشکیل می دهند. ایران در بین کشورهای جهان بالاترین آمار زندانیان روزنامه نگاران زن را دارد و بنا به گفتهسازمان گزارشگران بدون مرز «جمهوری اسلامی ایران بزرگترین زندان جهان برای روزنامه نگاران و وب نگاران زن است.»

عالی پور روزنامه نگار ایرانی که مقیم هلند است که خود به دلیل همکاری با رسانه های خارج از ایران، نمی تواند به کشور خود برگردد می گوید: «ایران به جهنم روزنامه نگاران تبدیل شده است.» وی گفت که در ایران آزادی بیان یا به طور دقیق تر «آزادی پس از بیان» وجود ندارد، زیرا خبرنگارها با گفتن حقیقت دیگر طعم ازادی را نمی چشند.

ایران به بسیاری از روزنامه نگارانی که تنها با بیان حقیقت محکوم به حبس شده اند، اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» می زند که یک اتهام سنگین، اما غیر واضحی است. پارسا در اینباره به شرق پارسی می گوید: «تعربف مشخصی از «اقدام علیه امنیت ملی» وجود ندارد و این مساله جز مسایل خاکستری ایران است. اقدام علیه امنیت ملی برچسبی است که به راحتی به خبرنگاران بازداشت شده، زده می شود.»