سگ ها خانگی - عکس از آسوشیتد پرس

سگ ها خانگی – عکس از آسوشیتد پرس

آگهی داده اند که اگر او را پیدا کنید، یک میلیون تومان مژدگانی خواهید گرفت. “ساعت هفت و نیم صبح وقتی که داشتیم قدم می زدیم، ناگهان موتور سیکلتی نزدیک شد و رابی را با خودش برد”. سگ دزدی در پایتخت زندگی بعضی از خانواده ها را مختل کرده است، باندها و افراد سودجو مدت زمان زیادی است که سگ و حتی گربه های گران قیمت مردم را سرقت می کنند.

مردم برای پیدا کردن حیوانات خانوادگی شان دست به دامن تابلویی در بیمارستان دامپزشکی شده اند و مشخصات گمشده خود را روی آن نوشته و در کنار آگهی ها اشاره کرده اند که مژدگانی خوبی برای یابنده پرداخت می شود.

دکتر پیام محبی رییس بیمارستان دامپزشکی درباره ماجرای دزدیده شدن حیوانات خانگی در تهران به شرق پارسی گفت: “این مسئله زمان زیادی است که در تهران وجود دارد ، همیشه باندهایی برای سرقت این حیوانات وجود داشته اند، اما مدتی می شود که این ماجرا زیاد شده است، گروه هایی هستند که وارد محله هایی می شوند و سگ ها و گربه های گران قیمت را رصد می کنند و طبق برنامه ریزی که همزمان با بیرون آمدن آن حیوان می کنند، او را می دزدند. شما تصور کنید که این مردم چند سال است با این حیوان زندگی می کنند و ناگهان او را جلوی چشمانشان به سرقت ببرند، فاجعه سنگینی برای خانواده است و نمی دانند که باید با این مشکل چگونه برخورد کنند.”

حفظ حقوق و محبت به حیوانات

حالا اینجا در بیمارستان بعضی ها گربه یا سگ شان را می آورند و مریضی آن ها را با دکتر در میان می گذارند، نگرانی در چهره مردم موج می زند، دختر استرس دارد و نمی داند باید با گربه اش چگونه برخورد کند، دکتر از او می پرسد که ماجرا چیست و او هم فقط می گوید نمی دانم چند وقت است عصبی شده و آرام نمی گیرد.

با یکی از این خانواده ها از روی آگهی ها تماس گرفتم، صاحب سگ با نژاد پامرانین گفت : “هنگام قدم زدن که حدودا صبح زود بود موتور سیکلتی نزدیک شد و آن را با خود برد، ما شکایتمان را به کلانتری محل بردیم و آن ها هم ثبت کردند و حالا هم بازپرس پرونده در حال رسیدگی ماجرا است اما هنوز خبری نشده است، واقعا همکاری کردند اما ما خیلی نگرانیم و دو هفته است که زندگی نداریم، حاضرم هرکاری برای برگشتن این سگ انجام بدهم.”

مراجعه کننده دیگری وارد می شود، سگ سفید رنگ پرمویی دارد، نژادش ترییر است، او را برای اصلاح به آن جا آورده است، صاحبش پشت شیشه منتظر نشسته تا موهای او را اصلاح کنند، محبت به حیوان و حفظ حقوق آن ها در چهره صاحبانشان به خوبی دیده می شود.

سگ ها خانگی - عکس از آسوشیتد پرس (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

سگ ها خانگی – عکس از آسوشیتد پرس (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

دکتر محبی در ادامه درباره ماجرای سرقت حیوانات و مشکلات روحی که برای خود حیوان و صاحبش به وجود می آید گفت: “در قرآن و تعالیم دینی ما هم آمده است که نباید حیوانات را مورد آزار قرار دهیم و حقوق حیوانات باید رعایت شود، وقتی سگ یا گربه ای سال ها با کسی زندگی کرده است، کاملا طبیعی است که به یکدیگر وابسته شوند، زیرا انسان حق ندارد، حیوان را آزار دهد. باید با حیوانات رفتار منطقی داشته باشیم، حالا مثلا اگر طرح بگذاریم که سگ ها را از خیابان جمع کنیم و آن ها را به کهریزک بفرستیم، آیا کار درستی انجام دادیم؟”

نظر اسلام درباره حقوق سگ

در پایگاه اطلاع رسانی حوزه به نقل از کتاب مستدرک‏الوسائل، ج ۱۳، ص ۹۰ درباره حقوق سگ در اسلام نوشته است: “حال که اسلام، حقوق سگ را به عنوان یک حیوان به رسمیّت می شناسد؛ هیچ کس نباید ـ تحت هر عنوانی ـ بدون دلیل، به این حیوان آسیبی برساند و نمی توان نجاست آن را دلیلی بر نفی حقوق و سبب پستی و بی ارزشی آن دانست. به عبارتی دیگر سگ نیز یکی از مخلوقات خداوند و قابل احترام است. سگ در تشریع هر چند حکم نجس بودن بر او بار می شود؛ ولی از نگاه تکوین نجس نمی باشد. لباس حریر و طلا برای مردان حرام است؛ ولی در تکوین آیا حریر و طلا چیز پست و بی ارزشی است؟ لذا در روایات سگ ها به چند دسته تقسیم شده اند. ۱- سگهای شکاری ۲- سگهایی که همراه گله و گوسفندان هستند ۳- سگهایی که از مزارع و منازل محافظت میکنند ۴- سگهای ولگرد. «پیامبر صلی الله علیه و آلهفقط دستور به کشتن سگهایی داده اند که سبب اذیت و آزار مردم می شوند. به خصوص سگهای ولگرد و وحشی که غالبا موجب ترساندن و اذیت مردمند،همانگونه که انسان های مزاحم و شرور از جامعه برچیده می شوند.

صاحب گربه ای که به تازگی به سرقت رفته است، درباره این حادثه گفت: اصلا نمی توان تصور کنم که هیچ راهی برای پیدا کردنش ندارم، نزدیک به هشت سال می شود که او را بزرگ کرده ام و حالا ظرف چند ثانیه او را دزدیدند. وقتی که مشغول خرید بودم کمتر از یک دقیقه حواسم از او پرت شد، گربه ای نبود که وقتی من هستم جایی برود، اما مردمی که آن جا بودند گفتند که کسی آمد و او را بیهوش کرد و برد. حالا حاضرم تا یک میلیون تومان هم مژدگانی برای پیدا شدنش بدهم.

مسوولان بیمارستان معتقدند که نیروی انتظامی هنگامی که سگ ها را می برد، به این خاطر که مکان ها و نوع رسیدگی به این سگ ها مشخص نیست، بسیاری از آن ها پس از مدت کوتاهی می میرند. یکی دیگر از مردمی که سگ خانگی اش دزدیده شده گفت : هنگام قدم زدن ، موتور سیکلتی نزدیک شد و بیهوش کننده ای به سگ من زد و سگ را با خود برد، بعد از مدتی به این خاطر که سگ من میکروچیپ به گردنش وصل بود، زمانی که سارق او را به بیمارستان برده بود، از این طریق شناسایی شده بود و به من اطلاع دادند. برای سگ هایی که دارای این هویت هستند باز هم امکان پیدا شدن است. اما واقعا دوران سختی را تا پیدا شدن اش سپری کردم.

میکروچیپ چیست ؟

سیستم شناسایی الکترونیکی حیوانات،روشهای سنتی و قدیمی جهت شناسایی حیوانات ، شامل پلاکهای الصاقی ، خالکوبی و علامت گذاری بود که این روشها معایب بسیار زیادی داشت. در دو دهه اخیر، تکنولوژی میکروچیپ تحول و تغییر عظیمی را در سیستم های شناسایی ایجاد نموده و بعنوان یک اساس شناسایی مکانیزه در جهان مطرح شده است. این تکنولوژی بر اساس شناسایی توسط امواج رادیویی استوار بوده و بدون نظارت و تفسیرهای نظری و شخصی انجام می پذیرد. میکروچیپ تنها روش شناسایی دائمی و مطمئن جانداران بوده که می تواند در کوتاه ترین زمان ، جمعیت کثیری از جانداران را مورد شناسایی قرار دهد .

یکی دیگر از کسانی که سگ او را دزدیده اند در این باره گفت: “من به داروخانه رفته بودم که شاید کمتر از ده ثانیه طول کشید تا رییس داروخانه به من بگوید که سگ ات را با خود بیاور داخل که ناگهان تا برگشتم دیدم نیست، طبق تحقیقاتی که کردم فهمیدم که مدتی بوده است که این سگ را تحت نظر قرار داده بودند و همان زمان از من دزدیدند، حالا هم حدس می زنم که حتما آشنا و از خود محل بوده اما فعلا پیدا نشده است، آگهی هم داده ام اما مدت زیادی است که از او خبری ندارم. از سوی دیگر به این خاطر که فکر می کردم نیروی انتظامی پیگیر ماجرای سگ دزدی نمی شود به آن ها اطلاعی ندادم.”

البته بعضی از مردم به این مسئله اشاره می کردند که وحدت رویه ای در ماجرای پیگری سرقت سگ ها از سمت کلانتری ها وجود ندارد و همه آن ها پیگیر ماجرا نمی شوند.

در بخشی دیگر از پایگاه اطلاع رسانی حوزه به نقل از کتاب بحارالأنوار، ج ۴۳، ص ۳۵۲ آمده است: حسن بن علی علیه السلام را دیدم که مشغول خوردن غذا بود و سگی روبروی او قرار گرفته بود. هر لقمه ای که می خورد؛ یک لقمه هم به آن سگ می داد. عرض کردم: یابن رسول اللّه، این سگ را از سفره غذای شما دور کنم؟ حضرت فرمود: رهایش کن. زیرا من از خداوند حیا می کنم که جانداری به من نگاه کند و من بخورم و به او نخورانم.

تغییر رفتار اجتماعی با حیوانات

دکتر پیام محبی، رییس بیمارستان دامپزشکی در ادامه گفت: “زندگی حیوانات با بشر بخشی از رفتار اجتماعی است و ما با رفتار بد با حیوانات آن ها را می رنجانیم، بعضی ها برای از بین بردن این زندگی صنعتی، بخشی از طبیعت را برای خودشان می آورند، من کسانی را می شناسم که پلنگ نگهداری می کنند، هر کسی به تناسب روحیه ای که دارد با حیوانی ارتباط برقرار می کند. به سرقت رفتن این حیوانات خانگی تاثیرات بدی برای صاحبانش و خود حیوان دارد، حتی زمانی که نیروی انتظامی آن ها را جمع کرد، تعداد زیادی از آن ها مردند و هرروز کلی از مردم به کهریزک می رفتند تا شاید بتوانند حیوان خود را آزاد کنند. تمام موجودات مخلوق خدا هستند و باید به آن ها محبت کرد.”

در آیات قرآن و تمام ادیان آسمانی احترام به حفظ حقوق حیوانات اشاره شده است، سگ اصحاب کهف، بر اساس آیات قرآن سگی بوده که به همراه اصحاب کهف به خواب سیصدونه‌ساله رفته و با ایشان برخاسته است.گفته شده که او سگ گله بود و هنگامی که چوپانش به اصحاب کهف پیوست او نیز به ایشان می‌پیوندد. هنگامی که از ترس آواز در دادن و آگاه کردن دشمنان، می‌رانندش، او چون انسان به سخن می‌آید و می‌گوید: «من او را می‌طلبم که شما می‌طلبید…» پس دست از او می‌دارند و او را با خود به غار می‌برند.

از امام جعفر صادق(ع) نقل است که سگ اصحاب کهف یکی از سه حیوانی است که به بهشت برده می‌شود. در تمام تماس های تلفنی که با مردم داشتیم آن ها حاضر به انجام هر کاری برای پیدا شدند سگ یا گربه شان بودند و به شدت نگران شرایط بهداشتی و غذایی آن ها بودند. وقتی که مردم در حال بیرون رفتن از بیمارستان دامپزشکی بودند و مریضی یا مشکل حیوانات برطرف شده بود، احساس آرامش و شادمانی داشتند. حالا همچنان این آگهی ها روی تابلو است و صاحبان گربه ها و سگ ها در انتظار برگشت آن ها نشسته اند.