افراد متهم به فعالیت‌های تروریستی در بازداشتگاه بگرام نگهداری می‌شوند

افراد متهم به فعالیت‌های تروریستی در بازداشتگاه بگرام نگهداری می‌شوند

نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان از صدور دستور آزادی ۳۷ تن از ۸۸ زندانی که “خطرناک” توصیف شده، از بازداشتگاه بگرام به شدت انتقاد کرده و گفته که آنها “تهدید واقعی” برای امنیت هستند.

به دنبال آزادی ۶۵۰ بازداشتی متهم به عضویت در گروه طالبان از بازداشتگاه بگرام، نظامیان آمریکایی هشدار داده بودند که ۸۸ تن از بازداشتی‌ها “خطرناک” هستند و دولت افغانستان نباید آنها را آزاد کنند.

نظامیان آمریکایی در اعلامیه‎ای نوشته است: “نیروهای آمریکا در افغانستان دریافته‌اند که نهاد تحت نظر مستقیم حکومت افغانستان به رهبری عبدالشکور دادرس دستور داده که ۳۷ تن از ۸۸ فرد خطرناک و مورد مناقشه آزاد شوند. آنها تهدید واقعی برای امنیت هستند و علیه آنها مدارک نیرومندی برای پیگرد و تحقیقات بیشتر وجود دارد.”

دفتر مطبوعاتی این نیروها این اعلامیه را صبح امروز (۷ دلو/بهمن) به رسانه‌ها فرستاده و نوشته: “آزادی فراقانونی بازداشتی‌ها در راستای توسعه حاکمیت قانون در افغانستان، گام بزرگی برای عقب‌گرد است. کمیسیون بررسی پرونده بازداشتی‌ها بدون مراجعه به نهاد تحقیقاتی یا نظام قضایی افغانستان این بازداشتی‌ها را آزاد می‌کند، با وجود این حقیقت که آمریکا در مورد پرونده این ۸۸ نفر مناقشه کرده است.”

به گفته ارتش آمریکا، ۴۰ درصد از این ۸۸ تن در حملات مستقیمی شرکت داشته‌اند که منجر به کشته و زخمی شدن ۵۷ شهروند افغان و نیروهای امنیتی افغانستان و ۳۰ درصد دیگر در حملات مستقیم به نظامیان آمریکایی دست داشته‌اند که منجر به زخمی و کشته شدن ۶۰ سرباز آمریکایی شده است.

اعلامیه افزوده: “ایالات متحده اطلاعات و مدارک زیادی را در مورد هر یک از این ۸۸ نفر بازداشتی فراهم کرده است. پرونده‌های مورد مناقشه حاوی مدارک نیرومندی مبنی بر نقض قانون افغانستان و تحقیقاتی است که ایجاب بررسی دادستانی یا اداره امنیت ملی افغانستان را می‌کند.”

نیروهای آمریکایی معتقدند که کمیسیون بررسی پرونده‌های بازداشتی‌های بازداشتگاه بگرام “زندانیان خطرناکی” را آزاد می‌کند که به قول این پیمان، “خون افغانها در دستان” آنها است.

براساس ادعای نظامیان آمریکا، از جمله این ۳۷ تنی که قرار است آزاد شوند، ۱۷ تن آنها در ساخت بمب‌های دست‌ساز دست داشته، سه تن دیگر در حملاتی شرکت داشته که منجر به کشته و زخمی شدن ۱۱ سرباز افغان شده، چهار فرد دیگر از حملاتی دیگر آگاهی داشته یا مستقیماً شرکت داشته‌اند که منجر به کشته و زخمی شدند ۴۲ سرباز ائتلاف شده است.

پاسخ دادرس: صحبت عام مغشوش کننده است

اما عبدالشکور دادرس انتقادهای نیروهای آمریکا را “کلی” خوانده و گفته که مدارک و شواهدی که ناتو در مورد اتهامهای مطرح شده علیه بازداشتی های بازداشتگاه بگرام ارائه کرده، جرم آنها را ثابت نمی کند.

آقای دادرس به بی‌بی‌سی گفت: “کسی نباید این صحبت‌های عام را بکند، چرا که صحبت‌های عام مغشوش کننده است. آنها به صورت مشخص یک شخص را یادآوری کنند که فلانی را در میدان جنگ با سلاح، با راکت بر شانه گرفتار کردیم که یک یا دو نفر را کشته یا زخمی کرده است.”

او افزود: “اگر چنین ادعا کنند که این شخص با گروهی ارتباط دارد و ما اطلاع داریم که دو سال قبل شخصی را کشته، چنین ادعاها و فرضیه‌ها بر طبق قوانین افغانستان دلیل الزام شده نمی‌تواند و محض یک ادعا است.”

رئیس کمیسیون بررسی پرونده‌های بازداشتی‎های بگرام گفت که قربانیان یا بازماندگان قربانیان حملاتی که گفته شده این بازداشتی‌ها در آنها دست داشته‌اند، هنوز دادخواستی علیه متهمان بازداشت شده ارائه نکرده‌اند. او تاکید کرد آنها باید بگویند که “علیه که ادعا دارند”.

آقای دادرس در مورد مدارکی که نیروهای آمریکایی علیه این بازداشتی‎ها ارائه کرده، گفت: “اگر مدارک توسط شخص حرفه‌ای و پلیس فنی جمع‌آوری نشده باشد، اگر معاینات توسط شخص علمی، یعنی پلیس علمی صورت نگرفته باشد، مظنون حاضر نباشد، وکیل مدافع حاضر نباشد، دادستان حاضر نباشد، [ادعا علیه متهم] ارزشی ندارد.”

‘کارخانه طالب‌سازی’

موضوع آزادی این افراد در حالی در روابط دولت افغانستان و متحدان غربی‌اش تنش‌زا شده که اخیراً حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان بازداشتگاه بگرام را “کارخانه طالب‌سازی” خواند و از تصمیم خود برای بستن آن سخن گفت.

او دو روز پیش (۵ دلو/بهمن) در نشست خبری گفت: “بگرام جایی است که مردم بیگناه در آن جا آورده می‌شوند و به آنها علیه خاک خود و دولت خود نفرت سپرده می‌شود… از راه توهین، شکنجه و آزار. زندان بگرام جایی است که مردم بیگناه افغانستان انداخته می‌شوند و از آنجا علیه کشور خود بسیج می‌شوند.”

آقای کرزی در سخنرانی خود تاکید کرد: “بدون شک که بعضی زندانی‌ها مجرم هستند آن را ما تفکیک می‌کنیم، ولی هرگز نمی‌گذاریم که زندان افغانستان، زندان مردم خود باشد و آمریکا برای اهداف خود مردم افغانستان را در زندان بگرام بیندازد و خلاف مردم خود بسیجش کند.”

پیش از این برخی منابع گفته‌اند که شماری از افرادی که از زندان بگرام آزاد شده‌اند، دوبار به صفوف طالبان پیوسته و در برخی از حملات مشارکت کرده‌اند، اما آقای کرزی این سخنان را “تبلیغات غرب” دانست.

بازداشتگاه بگرام توسط نیروهای آمریکایی در نزدیک فرودگاه بگرام در شمال کابل ساخته شده افراد متهم به دست داشتن در فعالیت تروریستی در آن نگهداری می‌شوند، اما دولت افغانستان بهار امسال مسئولیت مدیریت آن را به عهده گرفت.