مسکو از شورای امنیت درخواست آتش بس می کند.. معلمی پاسخ می دهد: گفتگوی مشروط با حوثی ها* اتهاماتی به {انصار الله} و صالح مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی در عدن

حامیان عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در ایست بازرسی در محله منصوره در عدن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

حامیان عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در ایست بازرسی در محله منصوره در عدن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در حالی که نیروهای ائتلاف، که عملیات «طوفان قاطع» را انجام می دهند، حملات خود را برای بازگرداندن مشروعیت به یمن ادامه می دهند، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر از اراده کشور خود مبنی بر گسترش مشارکت در عملیاتی که عربستان آن را رهبری می کند تأکید کرد. وی همچنین تأکید کرد که «مصر هرگز از امنیت خلیج دست نخواهد کشید».

السیسی پس از نشست فوق العاده شورای عالی نیروهای مسلح، در پیامی به مردم مصر، که روز گذشته از تلوزیون رسمی این کشور پخش شد، به اقدامات قانونی که نیازمند مداخله ارتش در عملیات نظامی است اشاره کرد و گفت: «اوضاع به طور نهادینه مورد بررسی قرار می گیرد، ولی ما چارچوب دیگری نیز قرار داده ایم که همه بر آن توافق داریم، و آن این است که امنیت ملی عربی بدون همگی ما ممکن نخواهد بود».

در همین راستا، سرتیپ احمد بن حسن عسیری، سخنگوی نیروهای ائتلاف، تأکید کرد که این نیروها از حجم مسؤلیت نسبت به مردم یمن و امنیت و ایمنی منطقه آگاهند، و یکی از مهمترین این مسؤلیت ها بعد انسانی است.

این امر در پاسخ به دعوت روز گذشته روسیه از شورای امنیت سازمان ملل، مبنی بر اعلام آتش بس و توقف حملات هوایی در یمن {به منظور تسهیل خروج غیرنظامیان خارجی و دیپلمات ها و ارائه کمک های انسان دوستانه} بود.

در مقابل، عبدالله المعلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد که عربستان نیازی به پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط روسیه نمی بیند، وی تأکید کرد که اگر حوثی ها از صنعا و شهرهای تحت کنترل خود خارج شوند، در این صورت جایی برای گفتگو وجود خواهد داشت، اما آنها تا کنون از این امر خود داری می کنند».

حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز به نوبه خود با ارسال پیامی به سلطان قابوس بن سعید، سلطان عمان، از وی خواست برای متوقف کردن جنگ تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری ایران «ایرنا»، حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران، روز گذشته در مسقط با یوسف بن علوی وزیر مسؤل امور خارجه عمان دیدار کرد و به او گفت: «نیاز است که برای توقف فوری حمله به یمن کمک کرد تا از گسترش جنگ در منطقه جلوگیری شود، و بر مکانیسم سیاسی تمرکز شود».

در همین راستا، فعالان و حقوق دانان یمنی تأکید کردند که حوثی ها و طرفداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، مدارس و مراکز درمانی و مناطق مسکونی را با تانک و توپخانه سنگین مورد هدف قرار می دهند که جنایت جنگی به شمار می آید.