از ایران خواست در روابط خود با شیعیان منطقه تجدید نظر کند

شیخ صبحی الطفیلی دبیر کل سابق حزب الله

شیخ صبحی الطفیلی دبیر کل سابق حزب الله

شیخ صبحی الطفیلی دبیر کل سابق حزب الله نسبت به وجود طرحی برای کشیدن لبنان به یک جنگ داخلی هشدار داد. وی گفت: «ما در روزگار تلخی به سر می بریم که لبنان پیش از این به خود ندیده بود، و حزب الله نخواهد توانست در برابر این مصیبت مقاومت کند». وی این جنگ را قتل واقعی حزب الله و تمام کسانی دانست که در کنار آن هستند.

الطفیلی در گفت و گو با «الشرق الأوسط» گفت همه چیز آماده است ، و همه چیز نیاز به چشم پوشی آمریکا دارد. الطفیلی از حزب الله خواست مشکل را پیش از آن که برای همیشه از کنترل خارج شود حل کند. وی گفت: «سلاح آن ها از کسی در لبنان محافظت نمی کند، بلکه بالعکس سلاح آن ها نفرینی بر ما شده است، و بلای بزرگی بر هر شهروندی لبنانی خواهد شد».

الطفیلی از حضور حزب الله در سوریه انتقاد کرد و گفت: «ما بدون دلیل بخشی اساسی و فعال از فتنه شدیم. ما امروز چیزی نیستیم بجز سربازان مزدوری که در راستای خدمت به سیاست های روسیه مبارزه می کنیم.  به طور خلاصه مانند هر مزدور دیگری در دنیا، در راه پروژه های دیگران مبارزه می کنیم و کشته می شویم ولی از خود نقشی نداریم. چه ایران و چه حزب الله همین نقش را در سوریه دارند».

وی سخنان ایران درباره وحدت اسلامی را قانع کننده ندانست و گفت: «در ایران گمان می کنند آن چه انجام می دهند دستاورد است، چه در یمن یا در سوریه و عراق و لبنان. و باور نمی کنم که یک عاقل بگوید: (ما به سواحل دریای مدیترانه رسیدیم). این به این معناست که شما حتی کودکان را با این سخنان تحریک می کنید». الطفیلی تأکید کرد: « ایران نیاز دارد به طور کامل در ریشه های اصول خود و روابط با شیعیان لبنان و منطقه تجدید نظر کند». وی همچنین همگان را دعوت کرد تا در این امر بازنگری کنند تا منطقه به بلایی بزرگ تر گرفتار نشود.