مقامات مصری دو دانشجوی تاجیکستانی را که با داعش در ارتباط هستند توقیف کردند

عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در حال بازدید از سلاح های کشف شده طی سفر سابق خود به سینا – عکس از خبرگزاری فرانسه

عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در حال بازدید از سلاح های کشف شده طی سفر سابق خود به سینا – عکس از خبرگزاری فرانسه

منابع آگاه مصری گفتند که الأزهر ۳۰۰ دانشجوی خارجی را به علت شک و تردید در مورد رابطه آن ها با سازمان داعش اخراج کرد. اخراج این دانشجویان پس از آن صورت گرفت که الأزهر گزارشی امنیتی دریافت کرد که هشدار می داد «داعش» تلاش دارد از طریق به خدمت گرفتن دانشجویان خارجی در الأزهر، برای خود شبکه ای در جهان اسلام تشکیل دهد. هم زمان مقامات امنیتی این کشور، دو دانشجوی تاجیکستانی که در الأزهر درس می خوانند را به علت ارتباط با داعش توقیف کرد.

این گزارش امنیتی که «الشرق الأوسط» از آن اطلاع یافت، تحرکات یک کادر از دانشجویان وابسته به جماعت اخوان را تحت نظر داشت که روند تسهیل سفر دانشجویان خارجی را به ترکیه انجام می دادند که شک و تردید درباره پیوستن آن ها به عناصر «داعش» در سوریه را افزایش می دهد. گزارشی که مقامات امنیتی بر میز مسؤلان الأزهر قرار دادند، توصیه می کند که برای تنظیم حرکت دانشجویان خارجی گام های لازم برداشته شود. یک منبع رسمی در الأزهر گفت: «مؤسسه الأزهر در مورد دانشجویان خارجی مقیم در بیرون از شهرک پژوهش های اسلامی، که تعداد آن ها در حدود ۲۰ هزار نفر است، از زمان وارد شدن به کشور تا خارج شدن چیزی نمی داند. و این مؤسسه هیچ پایگاه داده ای خاصی، درباره اطلاعات مکان، آدرس و تلفن این دانشجویان که به مصر فرستاده شده اند ندارد و این امر آن ها را طعمه عناصر افراطی می کند».

گزارش امنیتی حاکی است که گروه های تروریستی و افراط گرا، به صورت جدی به دنبال استخدام دانشجویان خارجی هستند تا از آن ها برای کارهای خشونت آمیز استفاده کنند، و در حقیقت موفق شدند تعدادی از این دانشجویان را فریب دهند و برخی از آن ها به «داعش» پیوستند و در تظاهرات اخوان، به ویژه پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر، در میدان رابعه العدویه شرکت کردند.