سینمایی در تهران - عکس از گتی ایمیجز

سینمایی در تهران – عکس از گتی ایمیجز

با وجود تصریح محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران مبنی بر بازگشایی خانه سینما که اوائل این هفته صادر شد، شواهد و واکنش ها نشان می دهد قفل در خانه سینما در ایران سخت تر از آن است که به این راحتی بتوان آنرا گشود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی نژاد در نامه اش در خصوص بازگشایی خانه سینما خطاب به جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی ایران تاکید کرد، وجود یک نهاد صنفی مانند خانه سینما برای هم افزایی توان سینمای ایران و رسیدگی به مشکلات و موانع ضروری و طبیعی است که این نهاد باید غیردولتی باشد و بماند و مراقبت شود به هر دلیلی این نهاد با اهمیت تعطیل نشده و جامعه هنری از مزایای وجود آن بی‌بهره نشوند.

خانه سینما، در دی ماه سال ۱۳۹۰، به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد ایران منحل شده بود و از آن زمان بازگشایی یا بسته ماندن این نهاد صنفی همواره خبرساز بوده است.

واضح است که نامه این هفته احمدی نژاد در پی جلسه ای صادر شده است که پنجشنبه هفته مدیران سازمان سینمایی و نماینده هیات مدیره خانه سینما و صنوف قانونی با رئیس جمهور برگزار کردند و ظاهرا طی آن به توافقاتی در ارتباط با بازگشایی خانه سینما رسیدند.

تأکید احمدی نژاد بر غیردولتی بودن این نهاد به موضوعی اختلاف بر انگیز اشاره دارد.

یکی از موارد اختلاف بر سر خانه سینما، تلاش شمقدری برای تبدیل این نهاد به تشکیلاتی دولتی با همین عنوان و با پسوند “جمهوری اسلامی”، و تمایل فعالان این صنف به حفظ تشکیلات قبلی با تغییراتی در اساسنامه است.

خبرگزاری ایسنا چهارم تیر گزارش داد که احمدی‌نژاد در نامه‌ای به شمقدری از او خواست: “کاری نشود که گرایشات و اغراض شخصی و گروهی به نام انقلاب معرفی و یا خدای ناکرده با استفاده از قدرت سازمانی تحمیل گردد. فوری مشکل را حل کنید و اعلام نتیجه شود.”

هیات مدیره خانه سینما هم اسفند ماه ۹۱ در نامه‌ای به احمدی‌نژاد نوشته بود “از ظواهر چنین برمی‌آید که در راستای حل مشکل خانه‌ سینما سیاست دوگانه‌ای در حال اعمال است. سیاستی از سوی دفتر جنابعالی برای حل مسئله و سیاستی دیگر از سوی مدیریت سازمان سینمایی برای لاینحل ماندن همین مساله.”

در این میان بعضی منابع در همین حال چنین دستوری از جانب احمدی نژاد را در حالی که فقط اندکی تا پایان دوره اش باقی مانده است اقدامی سیاسی می دانند که هدف آن بازگرداندن افتخار بازگشایی نهادی فرهنگی به دولت دهم است.

صرف نظر از درست یا غلط بودن این فرضیه، به نظر می رسد هنوز امکان بازگشایی عملی خانه سینما به دلایل مختلف فراهم نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از نامه احمدی‌نژاد به شمقدری و دستور بازگشایی سریع خانه‌سینما، این‌بارشمقدری به‌سراغ نامه‌نگاری رفته و در نامه‌ای به احمدی‌نژاد ضمن ابراز ناامیدی از وضع موجود گفته‌است: با شرایط موجود خانه سینما تا دو ماه دیگر هم باز نمی‌شود.

شمقدری در بخشی از نامه خود به رئیس جمهور با اشاره به زمان برگزاری مجمع عمومی خانه سینما نوشته است: “دعوت به برگزاری مجمع عمومی ۶ مرداد براساس اساسنامه غیر مصوب سال ۸۷ است و حتی در صورت تصویب اساسنامه تصویبی شورای عالی سینما عملا مراحل بعدی بازگشایی در فرآیندهای قرار می گیرد که تا دوماه دیگر نیز ساختار قانونی خانه سینما محقق نخواهد شد.”

معنای این کلمات این است که شمقدری آب پاکی را روی دستان احمدی نژاد ریخته و به او اطمینان داده با توجه به این شرایط و قطع امید مدیران سازمان سینمایی، بازگشایی خانه سینما در دوره حیات دولت دهم قابل تحقق نیست.

بعضی معتقدند به نظر می رسد که شمقدری از رویارویی در این زمینه با مقامات بالای دولت دهم بدش هم نمی آید، چرا که کنار گذاشته شدن او در این هفته های آخر دولت دهم شاید تا حدودی به نفعش باشد.

شمقدری روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت: “آنچه که به عنوان دستور جدید وی (محمود احمدی نژاد) مطرح می‌شود؛ مربوط به نامه‌ای است که قبل از انجام توافقات با رئیس‌جمهور درباره انجام بازگشایی خانه سینما و فعالیت هیات بازگشایی بوده است.”

از یکسو هیات مدیره خانه سینما اعلام کرده مجمع عمومی این خانه با شرکت ٢٩ صنف صنعت سینمای کشور در محل ساختمان این نهاد برگزار می شود و از سوی دیگر، جواد شمقدری مدیر دولتی حوزه سینما از تشکیل مجمع عمومی سینماگران دولتی برای تشکیل خانه سینمای ٢ خبر داده است.

بر این اساس، سینمای ایران طی همین هفته دارای ۲ خانه می شود: یکی خانه سینمای ٢٩ صنف سینمایی که در ۲ سال اخیر تعطیل بوده و در پی بازگشایی است و دومی: «خانه سینمای دولتی» که به پشتیبانی جوادشمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد قرار است تشکیل و خانه سینمای ٢ نامیده شود.

انحلال خانه سینما با پایه گذاری سازمان سینمایی، به ریاست جواد شمقدری و شورای عالی سینما به ریاست محمود احمدی نژاد همراه بود که موجب تغییرات ساختاری در بخش اداری سینمای ایران شد.

با این حال چندی پیش اسفندیار رحیم مشایی، مشاور محمود احمدی نژادگفت که خانه سینما قطعا در دولت دهم بازگشایی می شود.

اما سه شنبه این هفته شمقدری گفت: “بعید می‌دانم که آقای مشایی دنبال این باشد که خانه سینما غیرقانونی باز شود. ایشان هم دوست دارد خانه سینما باز شود همانگونه که ما دوست داریم خانه سینما باز شود ولی بحث این است که خانه سینما باید به شکل قانونمند باز شود.”

در هر حال، هم اکنون از یک سو هیات مدیره خانه سینما اعلام کرده مجمع عمومی این خانه با شرکت ٢٩ صنف صنعت سینمای کشور در محل ساختمان این نهاد برگزار می شود و از سوی دیگر، جواد شمقدری مدیر دولتی حوزه سینما از تشکیل مجمع عمومی سینماگران دولتی برای تشکیل خانه سینمای ٢ خبر داده است.

بدین ترتیب، سینمای ایران در روزهای جاری دارای دو خانه می شود: یکی خانه سینمای ٢٩ صنف سینمایی که در دو سال اخیر تعطیل بوده و در پی بازگشایی است و دومی: خانه سینمای دولتی که به پشتیبانی جوادشمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد قرار است تشکیل شود.

اکنون پس از یک سال و نیم که از تعطیلی خانه سینما می گذرد با توجه به دستور موکد محمود احمدی نژاد برای بازگشایی سینما و تاکید مشاور او برای بازگشایی آن در دولت دهم احتمالا خبر از آن می دهد که رویکرد شخص رئیس جمهور و نزدیکان او با مسئولان سینمایی دولت تغییر پیدا کرده است.

روشن است که مسائل خانه سینما یا شاید بتوان گفت بحران این نهاد وارد دوره جدیدی شده است، دوره ای که سرانجام آن به عوامل متعدد و پیچیده ای بستگی پیدا کرده که اساسا سیاسی است.