وزارت خارجه دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌ است که یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات ایران را به دلیل اقداماتش در خاک اروپا در فهرست “گروه‌های تروریستی” این اتحادیه قرار دهد.
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از رویترز، آندرس ساموئلسن، وزیر خارجه دانمارک اعلام کرده اتحادیه اروپا با تحریم وزارت اطلاعات ایران به دلیل تلاش و طرح نقشه برای ترور در خاک کشورهای عضو این اتحادیه موافقت کرده است.
 ساموئلسن روز سه‌شنبه ۱۸ دی با اعلام این مطلب در توییتر نوشت: «اتحادیه اروپا هم‌اکنون پذیرفت که وزارت اطلاعات ایران را به دلیل طرح نقشه‌های ترور در خاک اروپا تحریم کند. این هشدار مهمی از سوی اتحادیه است که ما چنین رفتارهایی را در اروپا نمی‌پذیریم.»
از سوی دیگر، سازمان اطلاعات و امنیت هلند از وجود برخی سرنخ‌های مهم از ارتباط ایران با پرونده قتل دو ایرانی‌تبار در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ خبر داد.
استف بلوک، وزیر خارجه و کایسا اولونگرن، وزیر کشور هلند روز سه‌شنبه در نامه‌ای به پارلمان این کشور اعلام کردند: «دستگاه‌های اطلاعاتی هلند نشانه‌های محکمی از مشارکت ایران در قتل دو شهروند هلندی ایرانی‌تبار دارند… یکی از این قتل‌ها در سال ۲۰۱۵ در شهر آلمیره و قتل دیگر در سال ۲۰۱۷ در شهر لاهه روی داده است.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه براساس اسناد منتشر شده از سوی پلیس هلند، این دو فقره قتل مربوط به علی معتمد ۵۶ ساله در سال ۲۰۱۵ و احمد نیسی ۵۶ ساله در سال ۲۰۱۷ است.
جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ساعتی پس از انتشار تصمیم اتحادیه اروپا در توییتر واکنش نشان داده و نوشت: “متهم کردن ایران، مسئولیت پناه دادن به تروریست‌ها را از سر اروپایی‌ها باز نمی‌کند”.