دورهمی دوستداران شاهین‌های شکاری در ریاض

پادشاهی سعودی از جمله ۱۱ کشوری است که در فهرست یونسکو به عنوان کشورهای پرورش دهندهٔ شاهین و سرزمین میزبان این گونه پرنده و پذیرای شاهین‌های مهاجر دیگر، ثبت شده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، پادشاهی سعودی اهمیت زیادی به دوستداران شاهین و درونی سازی این فرهنگ آبا و اجدادی می‌دهد.
در همین راستا روز گذشته در ریاض دورهٔ اول جشنوارهٔ شاهین ملک عبدالعزیز با شرکت ۱۷۰۰ پرنده و به همت باشگاه شاهین سعودی برگزار شد که اولین محفل بین‌المللی در زمینهٔ پروش شاهین است و جوایز آن به ۴٫۵ میلیون دلار می‌رسد.
شرکت کنندگان در این جشنواره در ۶ روز به رقابت با هم می‌پردازند و در نهایت در بخش سعودی ۲۴۰ نفر و در بخش بین‌المللی ۱۲۰ نفر به عنوان برنده انتخاب می‌شوند.
در این جشنواره انواع مسابقه‌های شاهین برگزار می‌شود که پرندگانی همچون باز، شاهین و دیگر پرنده‌های شکاری در آن شرکت می‌کنند.
روز گذشته جشنواره شاهد رقابت شاهین بازهای سعودی از جمله مسابقهٔ سرعت برای کسب جوایزی به مبلغ ۱۷ میلیون ریال سعودی بود.
روز گذشته همچنین متخصصانی در مورد ادوات و وسایلی که پرورش دهندگان این پرنده‌های شکاری استفاده می‌کنند صحبت کردند که از جملهٔ آنها آشیانهٔ، پوشش سر، زره دست برای محافظت از چنگال و منقار این پرندگان، وسایل آموزشی و سیستم بیسمی است که برای پیگیری پرندگان در هنگام پرواز استفاده می‌شود.
گفتنی است ایدهٔ برگزاری این جشنواره بعد از موفقیت نمایشگاه شاهین و شکاری شکل گرفت که در ماه گذشته در سعودی برگزار شد و شاهد مشارکت جهانی و خلیجی بود.
این نمایشگاه که موفقیت چشمگیری داشت در باشگاه شاهین سعودی و به دستور ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین و با نظارت مستقیم شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برگزار شد.