«آرامکو» برای انتقال نفت خام به شرق چین قرارداد منعقد کرد

شرکت نفت «آرامکو» سعودی روز گذشته (پنج شنبه) توافقنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در پروژه پالایش و پتروشیمی شرق چین منعقد کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این توافقنامه در راستای تحقق استراتژی این شرکت در جهت توسعه عملیات خود در سطح جهانی است.
براساس جزئیاتی که دولت جواشان بعد از مراسم امضای توافقنامه منتشر کرد، این توافقنامه که میان آرامکو و شهر چجیانگ در شرق چین منعقد شد شامل برنامه‌ریزی‌های سرمایه‌گذاری در پالایشگاه جدید و مدیریت مشترک عرضه، ذخیره و تجارت نفت خام است.
در این میان، شرکت پتروشیمی چجیانگ پیش‌تر اعلام کرده بود یک پروژه پالایشگاه و پتروشیمی را شروع خواهد کرد که در اواخر سال جاری، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.
این سومین پروژه آرامکو در جهت تلاش‌های خود برای پیدا کردن خروجی دراز مدت برای صادرات نفت خام، تولید سوخت و پتروشیمی است که در جهت پاسخ دادن به نیازهای روزافزون آسیا و مواجهه با پایین آمدن استفاده از سوخت انجام می‌گیرد.
آرامکو ماه گذشته توافقنامه طولانی مدت با شرکت چجیانگ رونگ شنگ منعقد کرد که در زمینه واردات نفت خام فعالیت می‌کند.
عبدالعزیز القدیمی معاون رئیس پالایش، پردازش و بازاریابی آرامکو در حاشیه مراسم امضای توافقنامه به «رویترز» اعلام کرد که شرکت نفت هنوز در مورد میزان سهم خود در این پروژه تصمیم‌گیری نکرده‌است و این کار نیازمند کامل کردن پژوهش فنی در این رابطه است.
بنابر گفته‌های القدیمی، انتظار می‌رود بعد از شروع این توافقنامه، «آرامکو» روزانه ۱۷۰ هزار بشکه نفت را به پالایشگاه جواشان منتقل کند.
براساس موعد شروع این پروژه، اولین تانکر نفت تصفیه شده در دسامبر یا ژانویه آینده به این پالایشگاه منتقل خواهد شد.
«آرامکو» همچنین مالک بخشی از پالایشگاه فوجیان چین است و برنامه‌هایی برای تأسیس پالایشگاهی با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز را به همراه شرکت چینی «نورینکو» دارد.
این شرکت سعودی همچنین در حال رایزنی با شرکت پتروچینا برای سرمایه‌گذاری در پالایشگاهی در استان یوننان در جنوب غرب چین است.