مقاومت یمن ضربات دردناکی را در تعز و شبوه به شورشیان وارد می کنند * وزیر کشور حوثی ها دستور بازداشت هادی و ۹ نفر دیگر را صادر می کند

شیخ حمود سعید المخلفی فرمانده کمیته مقاومت مردمی در میان طرفداران خود در شهر تعز (عکس از رویترز)

شیخ حمود سعید المخلفی فرمانده کمیته مقاومت مردمی در میان طرفداران خود در شهر تعز (عکس از رویترز)

علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، با اعتراف به شکست، متحدان حوثی خود و یمنی ها را شگفت زده کرد. وی از آن ها خواست به قطعنامه های سازمان ملل پایبند باشند.

صالح در بیانیه ای که روز گذشته شبکه تلوزیونی «یمن» که متعلق به وی است، آن را پخش کرد گفت: «از انصار الله می خواهم که قطعنامه شورای امنیت را پذیرفته و آن را اجرا کنند». رئیس جمهور سابق یمن همچنین از همه یمنی ها خواست برای پایان دادن به کشمکش در کشور، به گفتگوی سیاسی باز گردند.

صالح در بیانیه خود که توسط پست الکترونیک ارسال شده بود گفت: «از همه طرف های درگیر در تمامی استان ها درخواست می کنم که از جنگ دست بکشند و به پای میز گفتگوها باز گردند».

در زمینه میدانی نیز، روز گذشته یمن شاهد درگیری های خطرناکی بود. به طوری که شورشیان حوثی حملات خود را افزایش دادند و نبرد در عدن و تعز شعله ور تر شد. شبه نظامیان حوثی به محاصره منازل و بازداشت افراد و منفجر کردن منازل برخی از مخالفان قبیله ای و سیاسی خود ادامه دادند و بنا به گفته برخی منابع محلی در صنعا و دیگر استان های یمن، حوثی ها خانه های بسیاری از مخالفان خود را در اختیار گرفته و آنها را به پایگاههای نظامی تبدیل کرده اند.

این تحولات همزمان با پایان یافتن مهلت سازمان ملل به حوثی ها مبنی بر توقف جنگ بود.

در راستای تحولات در مناطق جنوبی یمن، مقاومت یمنی ضربات دردناکی به حوثی ها وارد آورد، به طوری که روز گذشته در یک حمله غافلگیرانه توسط مقاومت مردمی در استان لحج، دست کم ۳۰ نفر از مسلحان حوثی کشته شدند. در همین حال استان شبوه شاهد درگیری های سنگینی بین مقاومت مردمی از یک سو، و شبه نظامیان حوثی و نیروهای وفادار به رئیس جمهور سابق یمن، از سوی دیگر بود.

برخی منابع قبیله ای در شبوه، به «الشرق الأوسط» گفتند که مقاومت مردمی، که شامل ائتلافی بین قبایل استان است، توانستند پس از نبرد سنگین با نیروهای مهاجم، کنترل شهر نصاب و تیپ نظامی «دوم پیاده دریایی» و تیپ «دوم زمینی کوهستان» در این استان را به دست گیرند.

در اقدامی که ناظران آن را تنشی توصیف کردند، وزیر کشور دولت حوثی ها روز گذشته در صنعا به نهادهای مختص دستور داد عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و ۹ نفر از فرماندهان سیاسی یمن در حکومت مشروع این کشور را بازداشت کنند.