کنسرت سیما بینا

کنسرت سیما بینا

هنر ایرانی در یک هفته، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

کنسرت سیما بینا در لندن

سیما بینا خواننده شناخته شده، یکشنبه شب کنسرت بزرگی در تالار کدوگان لندن داشت.

این خواننده خراسانی که به خواندن آوازهای محلی مشهور است، در این کنسرت از نوازندگی دو نوازنده افغان و دو نوازنده اسپانیایی استفاده کرد، در حالی که چند نفر هم به عنوان گروه کر او را همراهی می کردند.

بینا در این کنسرت برای اولین بار به زبان پشتو آواز خواند. غالب آثار ارائه شده در این کنسرت جدید بودند و فرصت چندانی برای اجرای آثار شناخته شده این خواننده باقی نماند، شاید به این دلیل برخی از هواداران او به طور کامل راضی نشدند. اما، سیما بینا می گوید که از فرصت همکاری با دو نوازنده افغان استفاده کرده تا ترانه های پشتویی را که به زحمت یاد گرفته اجرا کند.

اصغر فرهادی رییس هیات داوران جوایز آسیا- اقیانوسیه

جوایز آسیا- اقیانوسیه که به شکلی جایزه اسکار دو قاره آسیا و اقیانوسیه محسوب می شود، امسال از اصغر فرهادی به عنوان رییس هیات داوران خود دعوت کرده است.

هشتمین دوره مراسم اهدای این جایزه در ماه دسامبر برگزار خواهد شد و بهترین های رشته های مختلف در آن اعلام می شود.

این نخستین بار است که یک ایرانی ریاست هیات داوران این جایزه را به عهده می گیرد. فرهادی تاکنون سه بار برنده جایزه در این مراسم شده است و در سال ۲۰۰۹ جایزه بهترین فیلم را به خاطر “درباره الی” به دست آورد.

مایکل هاوکینز رییس این جایزه می گوید: « آپسا شکل گرفتن ارتباط و ادامه دادن آن با فیلمسازانی همچون اصغر فرهادی را قدر می داند. این افتخار بزرگی است که ما دوباره فرهادی را این بار به عنوان رییس هیات داوران در این جایزه خواهیم داشت. او که به عنوان یکی از اعضای دائم آپسا جوایز متعددی گرفته و بارها نامزد این جایزه شده است، همکاری بی نظیر و درکی عمیق از جوایز آسیا اقیانوسیه دارد. ما بی صبرانه منتظریم تا بقیه اعضای هیات داوران را که زیرنظر آقای فرهادی به فعالیت خواهند پرداخت، اعلام کنیم.»

فرهادی به تازگی ریاست هیات داوران جشنواره استانبول را هم به عهده داشت.

بازگشایی ارکستر ملی ایران

فرهاد فخرالدینی -عکس از خبرگزاری فارس-جواد مقیمی

فرهاد فخرالدینی -عکس از خبرگزاری فارس-جواد مقیمی

ارکستر ملی ایران که برای مدت دو سال تعطیل بود، دوباره آغاز به کار کرد.

در این دوره مجدداً از فرهاد فخرالدینی برای ریاست این ارکستر دعوت شده است. این ارکستر از پائیز سال ۱۳۹۱ تعطیل و به یکی از مباحث جنجالی در دوره احمدی نژاد بدل شد، اما با روی کار آمدن دولت روحانی زمزمه بازگشایی آن شنیده می شد.

به گفته مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، هزینه راه اندازی دوباره این ارکستر توسط دولت تامین شده است.

آقای فحرالدینی به خبرگزاری ایرنا گفته است زمانی تحقق این مهم را باور خواهد کرد که وزارت ارشاد اعتبار لازم را تامین و پرداخت کرده باشد.

نمایش نسخه مرمت شده فیلم گاو در فرانسه

فیلم گاو (۱۳۴۸) ساخته داریوش مهرجویی با داستان معروف غلامحسین ساعدی درباره مش حسن که گاوش دزدیده می شود، در پاریس دوباره به اکران در آمده است.

این فیلم از روز چهارم ژوئن در سینما رفله در پاریس به نمایش گذاشته شده و داریوش مهرجویی هم در اولین نمایش فیلم شرکت کرده و با تماشاگران به گفت و گو نشسته است. گاو به طور جداگانه برای متقدان سینمایی فرانسوی هم به نمایش درآمده است.

نگاتیو این فیلم به شرکتی سپرده شده که ترمیم چندین فیلم ایرانی را به عهده گرفته و از روی این نگاتیو، نسخه دیجیتال ترمیم شده ای تهیه شده است که کیفیت قابل توجهی دارد.

درخواست تناولی از روحانی

تناولی

تناولی

پرویز تناولی، مجسمه‌ ساز و نقاش شناخته شده ایرانی در نامه ‌ای به حسن روحانی رییس جمهوری ایران از او خواست که در جریان باز پس گرفتن آثارش از شهرداری تهران به او کمک کند.

آقای تناولی در این نامه سرگشاده که توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شده نوشته است که بیش از ۱۰ سال است شهرداری تهران، پنجاه و هفت قطعه از آثار او را از خانه ‌اش برده و به او بازنگردانده است.

به نوشته آقای تناولی، دعوای حقوقی او و شهرداری تهران از جایی آغاز شد که همزمان با شهردار شدن محمود احمدی‌نژاد، شهرداری تصمیم گرفت “موزه پرویز تناولی” را تعطیل کند.

چندی پیش تناولی اعلام کرد که ماموران با حکم دادگاه، قفل در خانه اش را شکسته اند و با وارد شدن در خانه، یازده مجسمه او را برده اند.

زمانی که تناولی به خانه اش رسیده، این ماموران در داخل خانه بوده اند. فیلمی که از این اتفاق در یوتیوب منتشر شده، نشان می دهد که یکی از مجسمه ها از دست ماموران بر روی زمین افتاده است.

تناولی پس از چند سال خانه خود را به حکم دادگاه پس گرفته و باور دارد که بر اساس آن باید آثار خود را هم پس بگیرد، اما سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اطلاعیه ای گفته است که این آثار واگذار شده اند و جزو بیت المال محسوب می شوند. شهرداری تهران می گوید که این دو قرارداد ربطی به یکدیگر ندارند، اما وکیل آقای تناولی می گوید که ششصد میلیونی که به این هنرمند داده شده بود، پس داده شده است.

رفع خطر حذف نام کاخ گلستان از میراث فرهنگی جهانی

کاخ گلستان

کاخ گلستان

ساخت و ساز ساختمان بلند در کنار کاخ گلستان که توسط یک شرکت دولتی قدرتمند در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد پیگیری می شد، با رای دیوان عدالت اداری به نفع سازمان میراث فرهنگی ایران در اندازه ای نه چندان بزرگ، متوقف خواهد شد.

این شرکت کاروانسرای تاریخی “سرای دلگشا” را تخریب کرده بود تا به جای آن یک مرکز خرید با ارتفاع ۲۰ متر بسازد و به این ترتیب احتمال داشت کاخ گلستان از فهرست میراث فرهنگی جهان به دلیل ساخت یک ساختمان بلندمرتبه در کنار آن حذف شود.

سرای دلگشا یک کاروانسرای مربوط به دوران قاجار بود که در حاشیه خیابان پانزده خرداد و در ضلع جنوبی کاخ گلستان قرار داشت. این سرا با آنکه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود، در سال ۸۹ و در پی شکایت مدیر عامل شرکت “دلگشا” و با حکم دیوان عدالت اداری، از فهرست آثار ملی ایران خارج و حکم تخریب آن صادر شد.