ارتش الکترونیک سوریه، به عنوان مجموعه ای نامنظم از هکرها که از بشار اسد رییس جمهور سوریه حمایت می کند، روز چهارشنبه به دلیل هک کردن حساب های شبکه اجتماعی خدمات تماس اینترنتی اسکایپ برای خود اعتبار کسب کرد.

این گروه همچنین اطلاعات تماس استیو بالمر مدیر عامل در حال بازنشستگی مایکروسافت را در توییتر خود منتشر کرد و این پیام را نوشت: «شما می توانید به خاطر نظارت بر حساب ها/ایمیل هایتان با بهره گیری از این جزئیات، قدردان مایکروسافت باشید. #ارتش الکترونیک سوریه»

این پیام ظاهرا به افشاگری های سال گذشته ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اشاره داشت که بر مبنای آن اسکایپ یکی از نرم افزارهای مایکروسافت که بخشی از برنامه آژانس امنیت ملی آمریکا برای نظارت بر مراسلاتی است که از طریق بعضی از بزرگ ترین شرکت های اینترنتی آمریکا انجام می شود.

پیامی که روز چهارشنبه بر صفحه رسمی توییتر شبکه اسکایپ، ظاهرا توسط این گروه هکر، منتشر شد می گوید: «از ایمیل های مایکروسافت (هاتمیل، آوت لوک) استفاده نکنید، آنها حساب های شما را تحت نظر دارند و اطلاعات آنرا به دولت ها می فروشند. جزییات بیشتر به زودی اعلام می شود. #ارتش الکترونیک سوریه»

پیام های مشابهی نیز بر صفحات رسمی فیسبوک شبکه اسکایپ و در مطلبی در وب سایت این شبکه قرار گرفت که در آخرین ساعات بعدازظهر حذف شد. ارتش الکترونیک سوریه رونوشت آن پیام ها را بعدا «برای آنهایی که قبلا ندیده بودند،» توییت کرد.

تماس با نمایندگان مایکروسافت برای دریافت نظر آنها در این باره مقدور نبوده است.

شرکت مایکروسافت ماه پیش به همراه هفت شرکت بزرگ فناوری دیگر در جریان جلسه ای در کاخ سفید باراک اوباما رییس جمهور آمریکا را تحت فشار قرار دادند که عملیات جاسوسی الکرونیکی دولت آمریکا را محدود کند.

شرکت های رسانه های مانند نیویورک تایمز و بی بی سی تاکنون بارها مورد حمله ارتش الکترونیک سوریه و دیگر گروه های فعال هکر قرار گرفته اند که در وب سایت های آنها دستکاری می کنند و به حساب های توییتر وارد می شوند.

اوباما و تیم امنیت ملی او تلاش دارند به این جمع بندی برسند که کدامیک از دستورالعمل های حاصل از نظارت بر فعالیت های آژانس امنیت ملی را اتخاذ کنند.

یکی قاضی در‍ آمریکا در ماه دسامبر حکم داد که اقدام دولت این کشور در جمع آوری مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی احتمالا غیرقانونی است و درباره اعتبار برنامه فرا اطلاعات ضد تروریسم «تردیدهای جدی» را مطرح کرد.

اما یک قاضی فدرال بعد از آن در ماه دسامبر حکم داد که این برنامه قانونی است و این احتمال را مطرح کرد که این موضوع توسط دادگاه عالی آمریکا حل و فصل شود.

یک گروه نظارتی این هفته اعلام کرد که آمار کشته شدگان در جریان جنگ داخلی سوریه که در ماه مارس ۲۰۱۱ با اعتراضات صلح آمیز علیه حکومت ده ها ساله خانواده اسد آغاز شد، به دست کم ۱۳۰ هزار نفر رسیده است.