دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی

دو سال و اندی پس از انتشار خبر حذف چندین رشته علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران، رئیس یکی از دانشکده‌های علامه از بازگشت رشته‌های حذف‌شده در مقطع کارشناسی خبر داد.

به گزارش رادیو فردا، در روز جمعه، ۱۳ دی‌ماه، به نقل از رئیس دانشکده علوم اجتماعی علامه، تمام رشته‌های حذف‌شده در مقطع کارشناسی به این دانشگده بازگشته است.

به گفته محمدحسین پناهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه، این دانشکده «از سال آینده» در تمام رشته‌های موجود از جمله رشته‌های حذف‌شده دانشجو خواهد گرفت.

به گفته این مقام دانشگاه علامه، دانشکده متبوع او از مهرماه سال آینده در دو رشته خدمات اجتماعی و مطالعات زنان در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشجو خواهد گرفت.

گرچه در گزارش ایسنا از قول آقای پناهی به اسامی رشته‌های حذف‌شده که قرار است به دانشگاه علامه طباطبایی بازگردند اشاره‌ای نشده، در سال ۱۳۹۰ صحبت از حذف رشته‌های فلسفه، مدیریت و روان‌شناسی علاوه بر روزنامه‌نگاری بود.

روزنامه اعتماد، چاپ تهران، در مردادماه سال ۱۳۹۰ در گزارشی از «حذف ۱۳ رشته علوم انسانی» از جمله رشته روزنامه‌نگاری، در مقطع کارشناسی، در دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد.

اعتماد در همان زمان علت حذف این رشته‌ها را «در راستای بازنگری علوم انسانی» در دانشگاه‌های ایران عنوان کرد.

کار بازنگری رشته‌های علوم انسانی در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ در زمانی رسما اعلام شد که رئیس پژوهشگاه علوم انسانی با اعلام بررسی ۳۸ رشته دوره کارشناسی از تمرکز جدی «بخش‌های مسئول» در بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی خبر داد.

حمیدرضا آیت‌اللهی، رئیس این پژوهشگاه، نگرانی آیت‌الله علی خامنه‌ای از محتویات رشته‌های علوم انسانی را دلیل آغاز این اقدام نامید و از «تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه و نیم میلیون دانشجوی کشور در رشته‌های علوم انسانی» ابراز نگرانی کرد.

پیشتر در آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ نیز یکی از مدیران وزارت علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد از توقف صدور مجوز برای ۱۲ رشته علوم انسانی به دلیل «عدم هماهنگی با مبانی دینی» اسلام خبر داده بود.

رهبر جمهوری اسلامی در شهریورماه سال ۱۳۸۸ و در پیوند با رویدادهای پس از انتخابات این سال، از تحصیل دو میلیون دانشجو در رشته‌های علوم انسانی انتقاد کرد و این علوم را مروج شکاکیت و تردید در مبانی اعتقادی و دینی دانست.

به دنبال این موضع‌گیری آیت‌الله خامنه‌ای، بسیاری از مسئولان و مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به رواج علوم انسانی در کشور اعلام خطر کردند.