سربازان عراقی طی رویارویی با مسلحان داعش در روستای السجاریه در نزدیکی رمادی – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

سربازان عراقی طی رویارویی با مسلحان داعش در روستای السجاریه در نزدیکی رمادی – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

کسانی هستند که امکان پذیر بودن ائتلاف نظامی اسلامی، که عربستان سعودی برای مبارزه با تروریسم تشکیل آن را اعلام کرده بود و با مشارکت بخش گسترده ای از کشورهای جهان اسلام است، را زیر سؤال می برند.

انگیزه کسانی که ائتلاف را زیر سؤال می برند، یا به علت تنفر از عربستان سعودی، و تنفر از هر کاری است که از سوی عربستان سعودی و یا با رهبری آن انجام می شود، که این امر دارو و درمانی ندارد، و یا به علت عدم پیگیری و نخواندن نشانه های این اتحاد بزرگ و خطرناک است.

مسئله بزرگ تر از آن است که تنها به بخش نظامی، و یا حتی همکاری امنیتی و اطلاعاتی محدود شود،  با وجود این شور و نشاط و ضرورت داشتن تمامی این موارد، اما ائتلاف دارای اثرات عمیق تر و محکم تری است.

این  اهمیت در یک کلمه این است که مسلمانان به رهبری کشورهای خود در خط مقدم مبارزه با تروریسم هستند، چه تروریسم داعش، و چه  غیر داعش، چه تروریسم سنی چه شیعه. همه آن به نمایندگی بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان است نه به نام ما. پیام مهم این است.

همانطور که برای دیگر جزئیات، هیچ شکی در اهمیت «عملی» چه از نظر نظامی و چه از لحاظ امنیتی وجود ندارد. حتی در بخش هماهنگی ادبیات رویارویی و تصمیمات ضد آموزشی، و بسیج عمیق جوامع مسلمان بر ضد همه گروه های مذهبی، که اسلحه به دست می گیرند و به قدرت طمع دارند  نیز شکی نیست.

جالب توجه است که حتی خود «داعش» هم از این ائتلاف متنفر است و عربستان سعودی را به علت «اتحاد با صلیبی ها» و تشکیل ائتلافی نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم، تهدید کرد. هم زمان ایران و برخی رسانه های غربی و کسانی که طرفدار روسیه هستند این ائتلاف را مورد حمله قرار دادند.

ائتلافی که توسط شاهزاده محمد بن سلمان در ۱۵ دسامبر (آذر ماه) اعلام شد، همه جهان را شگفت زده کرد، که یکی از نشانه های آن میزبانی ریاض از مرکز عملیات مشترک هماهنگی و پشتیبانی عملیات نظامی برای مبارزه با تروریسم و توسعه برنامه ها و مکانیسم لازم برای حمایت از این تلاش ها است.

ائتلاف ها، با تنوع های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و غیره، امری هستند که برای غلبه بر چالش های جدی و خطرناکی که امنیت و آینده تمامی منطقه و جهان عرب را تهدید می کنند، لازم و ضروری هستند.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی راست گفت هنگامی که چند روز پیش در مراسم استقبال از هیئتی از مقاومت یمن گفت: «آزمودن رابطه عربستان سعودی و امارات توسط یمن، در ائتلاف عربی، با غرور و اعتماد به نفس و کار و فداکاری مشترک پشت سر گذاشته شد، ما در این همکاری پرتو الهام بخشی می بینیم که همه ما را به سوی منافع جهان عرب هدایت می کند». وی تأکید کرد : «جهان عرب، با چالش های دشواری روبه رو است، که هیچ کدام از ما را رها نکرده و اگر موضع ما یکسان نباشد ممکن است نسل های آینده را تحت تأثیر قرار دهد».

هیچ کس قادر نیست به تنهایی با این چالش ها روبه رو شود، زیرا چالش های ترکیبی هستند، که در آن ها چالش های فکری، امنیتی، اجتماعی، سیاسی، رسانه ای و در نهایت نظامی وجود دارد.

به همین دلیل است که این ائتلاف پیش از آن که آغاز شود، موفق شده است.