عکس از ایرنا

عکس از ایرنا

وزیر آموزش و پرورش ایران دستور العملی را برای اجرای توافق نامه آموزش و پرورش و حوزه های علمیه سراسر ایران به منظور «تحقق اهداف انسان ساز اسلام، آرمان های بلند امام راحل، شهدا و منویات مقام معظم رهبری» صادر کرد.

به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه سال ۹۳ در سه بند و به امضای علی اصغرفانی، وزیر آموزش و پرورش ایران و و آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه ایران رسیده است.

گفته شده که این توافق نامه در جهت تحول در آموزش و پرورش سراسر ایران با رویکرد تربیتی مبتنی بر آموزه های قرآن امضا شده است.

آذرماه سال گذشته نیز اداره‌ کل آموزش و پرورش شهر تهران، تفاهم ‌نامه‌ای با مدیریت حوزه‌ علمیه‌ برادران استان تهران به منظور «حرکت در چارچوب احکام دینی و مقررات نظام جمهوری اسلامی با محوریت و نشر اندیشه تبعیت از ولایت فقیه» امضا کرده بود.

طرح همکاری آموزش و پرورش ایران و حوزه ‌های علمیه از سال ۱۳۸۵ و در ابتدای آغاز دولت احمدی نژاد مطرح و در همان سال قرار شد روحانیان در مدارس ایران مستقر شوند.

مهران مجیدی، نماینده ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش ‌و پرورش ایران پارسال درباره این طرح به خبرگزاری تسنیم گفت: «مدرسه دولتی به مدرسه وابسته به حوزه علمیه تبدیل می ‌شود و مدیریت حوزه با استقرار روحانی ثابت در این مدارس، مدیریت تربیتی مدارس را بر عهده خواهد داشت و محتوای برنامه‌ها طبق شیوه‌ نامه فرهنگی و تربیتی تأیید شده کارگروه و توسط مدیر مدرسه اجرا خواهد شد.»

طی سالهای اخیر بحث همکاری حوزه های علمیه در مدارس ایران بسیار مطرح شده است تا جایی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران در جهت همکاری حوزه‌ های علمیه تهیه و در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته به تصویب رسید.

حجت ‌الاسلام محی‌ الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ایران نیز در اردیبهشت سال ۹۱ هدف از تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را «دستیابی دانش‌آموزان به حیات طیبه» توصیف کرد.

وی در جهت تحقق این سند به کتاب «مفاتیح الحیات»، نوشته آیت‌ الله جوادی آملی اشاره کرد که شاگردان وی مشغول استخراج مفاهیم و مبانی این کتاب در تدوین برنامه درس‌ های مدارس هستند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش ایران تغییر کتاب ‌های درسی دانش‌ آموزان با همکاری استادان حوزه های علمیه در راستای مبارزه با «جنگ نرم» است.

بر این اساس، یک میلیون معلم ،۱۲ تا ۱۳ میلیون دانش‌آموز و ۲۵ میلیون نفر از والدین دانش آموزان زیر پوشش آموزش روحانیون حوزه های علمیه قرار خواهند گرفت.

این دستورالعمل در حالی صادر شده است که مدارس در ایران تعطیل است و معلمان و دانش آموزان و والدین آنها از اجرایی شدن این طرح بی اطلاع هستند.