فقط چند روز پس از حضور حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و همراهانش در نیویورک و سخنرانی ها و اظهارنظرهای کم و بیش امیدوار کننده درباره چشم انداز مثبت مذاکرات ایران و غرب، مقامات وزارت نفت ایران اکنون با خوش بینی اعلام کرده اند از سرمایه گذاری غربی حتی شرکت های آمریکایی در طرح های نفتی ایران استقبال می کنند.

منصور معظمی، معاون وزیر نفت ایران گفته است: “ایران از هر گونه مشارکت نفتی حتی با شرکت های آمریکایی مطابق با یک قرارداد ‘برد-برد’ استقبال می‌کند.”

آقای معظمی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به آغاز مذاکرات ایران با شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان از جمله شل و توتال اشاره کرده و درباره شروط مشارکت نفتی ایران و شرکت‌های آمریکایی توضیح داده است.

منصور معظمی درباره اعلام آمادگی برخی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان همچون شل انگلیس و توتال فرانسه به منظور بازگشت به صنعت نفت ایران، گفت: مذاکرات با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان آغاز شده است اما قطعا این مذاکرات یک روزه به نتیجه نخواهد رسید.

معاون وزیر نفت ایران افزود در چند هفته اخیر با بهبود روابط دیپلماتیک و خارجی ایران، شرکت های خارجی درخواست‌های متعددی برای بازگشت به صنایع نفت و گاز این کشور ارائه داده‌اند.

وی گفته است که محدودیتی برای مشارکت خارجی ها در صنایع نفتی ایران وجود ندارد، اما مشارکت‌ها باید در چارچوب ضوابط و قوانین ایران باشد.

روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن هفته پیش نوشته بود که یتر ووسر مدیر عامل شرکت هلندی-انگلیسی شل و کریستوف دومارژری مدیر عامل شرکت فرانسوی توتال در کنفرانس نفت و پول لندن که روز سه شنبه اول اکتبر برگزار شد با اشاره به ارزش منابع بالقوه انرژی ایران اعلام کردند: تحریم های بین المللی مانع همکاری شرکت های بین المللی نفتی و گازی با تهران و نیز مانع بهره برداری از این ثروت موجود در ایران شده است.

همچنین مدیران عامل این دو شرکت بین المللی نفتی گفتند: ”لغو تحریم ها علیه ایران و حضور شرکت های نفتی بین المللی در توسعه میدان های نفت و گاز ایران برای تامین نیازهای آینده انرژی جهان ضروری و حیاتی است.”

رییس اجرایی شرکت نفتی توتال گفت: “در صورت لغو تحریمهای بین المللی علیه صادرات نفت ایران توتال فعالیتهای خود را در ایران از سر می گیرد.”

مدیر عامل توتال ابراز امیدواری کرد که “هر چه زودتر شرایط تجارت با تهران نه تنها برای شرکت توتال بلکه برای کل جهان و ایران فراهم شود. هیچ کشوری نباید از بازار جهانی دور بماند.”

معاون وزیر نفت ایران در گفتگو با مهر گفته است آمادگی دارد که با تمام کشورهای جهان جز با اسرائیل، همکاری دو جانبه برقرار کند.

منصور معظمی در مورد مشارکت شرکت های آمریکایی در پروژه‌های نفتی ایران هم گفت که وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مشکلی با شرکت های نفتی آمریکایی ندارد.

خبرگزاری رویترز هم روز یکشنبه اعلام کرد مدیر ارشد یک شرکت نفتی آمریکایی ضمن ابراز تمایل برای مذاکره با مقام‌های نفتی تهران گفت: ایران ظرفیت‌های عظیمی در بخش نفت و گاز دارد و ما آماده مذاکره با ایرانی‌ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، امیدواری‌ها در زمینه لغو تحریم‌های ایران، شرکت‌های نفتی بین‌المللی را به تلاش برای سرمایه‌گذاری و حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران ترغیب کرده است.

منابع صنعتی اعلام کردند: مقام‌های شرکت‌های نفتی آمریکایی که به وسیله واشنگتن از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز ایران برای دو دهه منع شده‌اند، در نظر داشتند در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران دیدار و گفت‌و‌گو کنند.

پیش از این خبرگزاری های ایران گزارش داده بودند که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران هم در فهرست همراهان رئیس جمهور ایران در سفر به نیویورک قرار داشته اما سفر زنگنه در نهایت لغو شده است.

یک مدیر ارشد یک شرکت نفتی آمریکا گفت: ما خواهان مذاکره با ایرانی‌ها هستیم، ایران ظرفیت‌های عظیمی در بخش نفت و گاز دارد. وی افزود: با لغو تحریم‌ها، بدون تردید ما خواهان سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز ایران هستیم اما شرایط قرارداد باید جذابیت لازم را داشته باشد.

منابع معتبر گفته‌اند: مدیران شرکت‌های نفتی آمریکایی و اروپایی در نظر دارند به منظور حضور و سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز ایران با مقام‌های نفتی ایران دیدار کنند. در همین حال به نوشته رویترز، شرکت‌های نفتی آمریکایی و اروپایی از اظهار نظر در این باره خودداری کردند. یک مدیر ارشد نفتی اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: مذاکره با مقام‌های نفتی ایران منعی ندارد.

شرکت آمریکایی کونوکوفیلیپس در سال ١٩٩۵ میلادی برای فعالیت در میدان نفتی سیری با ایران توافقنامه‌ای امضا کرد اما دولت بیل کلینتون در آن زمان مانع از ادامه این سرمایه‌گذاری شد و در نهایت این قرارداد به شرکت فرانسوی توتال رسید.

واشنگتن با وجود جلوگیری از سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در ایران هیچ‌گاه آنها را از مذاکره با مقام‌های نفتی ایران و رصد آمارهای نفتی مربوط به این کشور عضو اوپک منع نکرده است. در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی نیز شرکت‌های آمریکایی شورون و کونوکو برای سرمایه‌گذاری در میدان بزرگ نفتی آزادگان و میدان بزرگ گازی پارس جنوبی ابزار علاقه کردند.

تشدید تحریم‌ها بر ایران موجب شده است که به تدریج شرکت‌های نفتی اروپایی هم از اواخر دهه ٢٠٠٠ میلادی ایران را ترک کنند.تحلیلگران بر این باورند که در صورت لغو تحریم‌ها و بهبود شرایط، توتال و شل بخت بهتری برای حضور در پروژه‌های نفتی ایران دارند.