کردهای ترکیه با عبور از مرز ۱۰ درصدی به آرزوهای «سلطان» در تشکیل نظام ریاستی پایان می دهند

رجب طیب آردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از شرکت در انتخابات پارلمانی در میان طرفداران خود در استانبول – عکس از رویترز

رجب طیب آردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از شرکت در انتخابات پارلمانی در میان طرفداران خود در استانبول – عکس از رویترز

انتخابات پارلمانی ترکیه که روز گذشته با نتایج درد آوری برای حزب «عدالت و توسعه»، که در طول ۱۳ سال بر کشور حکومت کرد، پایان یافت، باعث شد رجب طیب آردوغان رئیس جمهور این کشور از این انتخابت زخم خورده بیرون بیاید.

با وجود صدر نشینی حزب در نتایج انتخابات پس از شمارش نزدیک به ۹۰ در صد صندوق های اخذ رأی ، اما ورود قدرتمند کردها به پارلمان، رویاهای «سلطان» برای تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی را از بین برد. پیروزی کردها همچنین باعث شد که حزب آردوغان توانایی تشکیل دولت به تنهایی را از دست بدهد، و این امر باعث باز گشت عصر دولت ائتلافی به ترکیه می شود.

این تحول جدید که کشور را به بروز بحرانی دولتی تهدید می کند ممکن است باعث انتخابات زود هنگام و حکومت اقلیتی بکشاند، به ویژه اینکه جنبش های سیاسی پیوستن به «عدالت و توسعه» برای تشکیل دولت را رد کردند.

بر اساس نتایج اولیه، حزب عدالت و توسعه ۴۰٫۶۱ در صد از آراء را به دست آورد و بدین ترتیب سهم حزب ۲۵۳ نماینده (از اصل ۵۵۰) یعنی کم تر از نیمی از پارلمان شد. در حالی که کرد ها با عبور از مرز ده درصدی و به دست آوردن ۷۹ کرسی، ستارگان این مرحله شدند.

سهم حزب حرکت ملی که دومین پیروز این انتخابات بود با افزایش ۳۵ کرسی بالا رفت تا در مجموع ۸۵ کرسی را تصاحب کند. این در حالی است که دومین شکست خورده این انتخابات حزب معارض جمهوری خواه خلق بود که ۵ کرسی از کرسی های خود را از دست داد.