وزیر دفاع اسرائیل از احتمال حمله به منافع نظامی و تاسیسات متعلق به ایران در عراق خبر داد.

به گزارش الشرق الاوسط، آویگدور لیبرمن روز دوشنبه گفت که ممکن است این کشور همانند حملات هوایی که در خاک سوریه انجام داده است، منافع نظامی ایران در عراق را نیز هدف قرار دهد.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی اختصاصی از تحویل موشک بالستیک از سوی ایران به شبه‌نظامیان شیعه در عراق خبر داده بود.

ایران روز شنبه یکم سپتامبر گزارش رویترز مبنی بر تحویل موشک‌های بالستیک به عراق را تکذیب کرده و اعلام کرده بود که هدف از این گزارش ضربه وارد کردن به روابط ایران با همسایگان خود بوده است.

لیبرمن در یک کنفرانس خبری در بیت المقدس گفت که اسرائیل «قطعا هر چیزی را در سوریه تحت نظر دارد و تهدیدهای ایران تنها محدود به خاک سوریه نیست.»

وی لیبرمن در پاسخ به پرسشی درباره احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ایران به عراق گفت: «ما با هر تهدیدی از سوی ایران مقابله می‌کنیم. مهم نیست که این تهدید از کجا می‌آید. آزادی اسرائیل مطلق است و ما این آزادی را حفظ خواهیم کرد.»

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به خبر رویترز مدعی شد: به شدت نسبت به گزارشات درباره انتقال موشک‌های ایران به عراق نگران هستیم. اگر درست باشد، نقض آشکار حق حاکمیت عراق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. بغداد باید خودش درباره آنچه در عراق رخ می‌دهد، تصمیم بگیرد نه تهران.

پیش از این نخست وزیر اسرائیل گفته است که کشورش آزادی عمل کامل را در برخورد با تلاش‌های ایران برای دستیابی به موقعیت نظامی در هر بخشی از سوریه را حفظ می‌کند.

باوجود وضعیت جنگی و دشمنی رسمی میان عراق و اسرائیل، اما مقامات دو کشور سال هاست که از رد و بدل کردن اتهامات علیه همدیگر خودداری می کنند.

اسرائیل در هفتم ژوئن ۱۹۸۱ یعنی ۱۷ خرداد ۱۳۶۰ به نیروگاه اتمی عراق در نزدیکی بغداد حمله کرد.

در میانه جنگ خلیج در سال ۱۹۹۱، عراق اسرائیل را با ده ها موشک اسکاد بمباران کرد.

در مقابل اسرائیل در سال ۱۹۹۲به دنبال ترور صدام حسین بود که به دلیل کشته شدن چندین تن از نیروهای اسرائیلی حین تمرین نظامی در صحراء نقب این عملیات شکست خورد.