احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل - عکس از وبسایت سازمان ملل

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل – عکس از وبسایت سازمان ملل

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر ایران ضمن گزارش دوم سال جارى خود اظهارداشته است که شرایط احترام به حقوق بشر در این کشور باز هم بدتر شده است.

احمد شهید در این گزارش که این هفته در مقر سازمان ملل در نیویورک، به دیپلمات‌هاى کشورهاى جهان ارائه کرد از ادامه اعدام‌ها در ایران و نقض گسترده حقوق زنان و مخالفان سیاسى انتقاد کرده است.

احمد شهید همچنین در گزارش شفاهی خود به کمیته سوم سازمان ملل گفته است: «قوانین، سیاست‌ها و اقداماتی که علیه زنان تبعیض اعمال می‌کنند، همچنان به رسمی کردن “جنس دوم بودن زنان” ادامه می‌دهند».

از سوی دیگر دیپلمات‌هاى ایرانی در این جلسه گزارش آقاى شهید را یک طرفه و با انگیزه‌هاى سیاسى خواندند.

خانم فروزنده ودیعتی رایزن دوم ایران در سازمان ملل، در سخنانش در کمیته سوم سازمان ملل، هدف گزارش‌های احمد شهید درباره ایران را «تحقق پروژه ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی» دانست که از سوی کشورهای مشخصی حمایت می‌شود.

نماینده ایران در سازمان ملل، همچنین این مساله را که وضعیت زنان در ایران بدتر از قبل شده، رد کرد و گفت: «به عنوان یک زن ایرانی،هرگز تجربه‌‌ای از اتهاماتی که گزارشگر سازمان ملل به آن‌ها اشاره کرده، نداشته‌ام».

رایزن دوم ایران در سازمان ملل همچنین استفاده از شکنجه در زندان‌های ایران را رد کرد و تاکید کرد که شکنجه بر اساس قوانین ایران ممنوع است.

احمد شهید روز دوشنبه نیز در جمع خبرنگاران گفت که از شنیدن خبر اعدام ریحانه جباری، زن زندانی ۲۶ ساله ای که روز شنبه (۲۵ اکتبر، ۳ آبان) با حکم قصاص به دار آویخته شد، شوکه شده است.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، تیرماه امسال بار دیگر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران را مورد انتقاد شدید قرار داده و گزارش‌های او درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را مصداق «پرونده‌سازی» خوانده بود.

آقای لاریجانی در گفتگویی با خبرگزاری مهر که روز شنبه منتشر شده گفته است که «احمد شهید مرتب می گوید چرا من را به ایران راه نمی دهید… آمدنش به ایران برای بررسی نیست برای تبلیغات است وی چگونه می خواهد ۳ هزار اتهام را طی ۳ روز بررسی کند.»

وی افزود: «ما با احمد شهید هیچ مشکل شخصی نداریم. مشکل ما درباره نحوه رفتار او و در نظر نگرفتن مبانی گزارشگری است. موضع جمهوری اسلامی این است که گزارشگری کار بسیار درستی است، اما گزارشگر باید هنجارهای قانونی را رعایت کند.»

ماموریت احمد شهید پس از سه سال گزارشگری درباره مسائل حقوق بشری ایران، در سال جاری میلادی به مدت یک سال دیگر هم تمدید شده است. ایران انتخاب او را سیاسی خوانده و وزارت امور خارجه اعلام کرده که انتخاب آقای شهید را به رسمیت نمی‌شناسد.

اتحادیه اروپا در حال تهیه قطعنامه‌ای برای ارائه به مجمع عمومی سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران است. این قطعنامه به زودی در کمیته سوم سازمان ملل به رای گذاشته خواهد شد.