احمد توکلی نماینده مجلس ایران - عکس از ایلنا

احمد توکلی نماینده مجلس ایران – عکس از ایلنا

یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران صراحتا گفته است که ممکن است نام چند نماینده مجلس هم در فهرست کسانی باشد که از بورسیه های غیرقانونی در دولت قبلی استفاده کرده اند.

احمد توکلی، روز پنج شنبه در زمینه بورسیه‌های غیرقانونی وزارت علوم که در دولت‌های نهم و دهم به برخی افراد بدون رعایت ضوابط لازم داده شده بود، گفت: از وزارت علوم دولت یازدهم انتظار می‌رفت که با شجاعت بیشتری در بحث برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی عمل کند.

این نماینده مجلس نهم تاکید کرده است: ممکن است چند نماینده هم از این بورسیه‌ها استفاده کرده باشند ولی آنها در مجلس خاموش هستند و علیه وزارت علوم دولت یازدهم موضع می‌گیرند، در صورتی که همه می‌خواهند با بورسیه‌های غیرقانونی برخورد جدی صورت بگیرد.

برخی ناظران معتقدند که بورسیه‌های غیرقانونی در دوران محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور سابق ایران، که معاون وزارت علوم ایران در تیرماه سال گذشته ماجرای آن را افشا کرد، می‌تواند یکی از انگیزه‌های امضای طرح استیضاح آقای فرجی دانا وزیر سابق علوم توسط برخی از نمایندگان مجلس این کشور باشد.

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران مردادماه گذشته به خبرگزاری ایرنا گفت: «در اسامی بورسیه‌های غیرقانونی، نام برخی نمایندگان نیز وجود دارد و همین موضوع باعث فشار و استیضاح علیه وزیر علوم شده است.»

به گفته‌ی حجت‌الله درویش‌پور شماری از نمایندگان مجلس از اصرار وزیر بر غیرقانونی بودن بورسیه‌های یادشده برآشفته شده‌اند و می‌گویند این موضوع در گذشته اتفاق افتاده و نباید در شرایط حاضر دوباره به آن پرداخته شود.

روزنامه شرق روز چهارشنبه، ۲۵ تیر از قول حامد قادرمرزی، نایب‌رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس نوشته بود: «تا جایی که اطلاع داریم نام ۱۰ نماینده مجلس در میان فهرست سه‌هزار بورسیه غیرقانونی است، و جالب‌تر اینکه بدانید برخی از همین نمایندگان پای نامه استیضاح وزیر را امضا نکرده‌اند و از وزارت علوم قول گرفته‌اند تا در صورت افشای اسامی، نامی از آنها برده نشود.»

سرپرست وزارت علوم در ایران هفته پیش درباره وضعیت بورسیه‌های بدون آزمون در این کشور گفته است پرونده دانشجویان بورسیه بسته شده است اما پرونده مسئولان و افراد متخلف باز است.

دکتر محمد علی نجفی در نشست خبری گفت: اسامی متخلفین استخراج شده و نامه‌های رسیدگی به پرونده آن‌ها به مراجع قضایی و هیأت‌های انتظامی، دستگاه‌های اجرایی و هیأت علمی ارسال شده است.

وی افزود: افراد متخلف تا ۱۵ بهمن ماه فرصت دارند که با تسویه حساب، بورسیه خود را به تحصیل با هزینه شخصی تبدیل کنند.

آقای نجفی از سوی دیگر گفت که برای جلوگیری از تکرار تخلفاتی مانند بورسیه‌ها باید به تضمین و اجرای درست قانون بازگشت. قانون نحوه استفاده بورس‌ را به طور دقیق مشخص کرده و تمام افراد باید از طریق آزمون بورسیه دریافت کنند.

نجفی با تاکید بر اینکه داستان بورسیه‌ها بسیار پیچیده و سیاسی شده بود اظهار کرد: برخوردهای صورت گرفته پس از گزارش نهایی وزارت علوم نیز بیشتر سیاسی است. گزارش وزارت علوم کاملا شفاف است و من متوجه برخوردهای سیاسی برخی افراد نمی‌شوم.