سربازان لبنانی به نشان پیروزی در راه بازگشت از مرزهای سوریه چراغ های خودروهای خود را روشن کردند - عکس از آژانس خبری فرانسه

سربازان لبنانی به نشان پیروزی در راه بازگشت از مرزهای سوریه چراغ های خودروهای خود را روشن کردند – عکس از آژانس خبری فرانسه

جده، سعید الابیض – نخست وزیر اسبق لبنان سعد حریری اعلام کرد که خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز دستور مبنی بر ارائه کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان صادر کرده است. این کمک ها در راستای حمایت از ارتش لبنان برای حفظ امنیت و ثبات در کشور ارائه می شود.

حریری در کنفرانس مطبوعاتی در شهر جده در غرب عربستان افزود: «ما کمک های مهم عربستان را که در مرحله کنونی لبنان ارائه می شود دریافت کردیم. لبنان در این مرحله با کلیه جناح های گروه های تروریستی مقابله می کند. این گروه ها به شهر عرسال و سرزمین لبنان حمله کرده اند.» حریری در ادامه از خادم حرمین شریفین به دلیل این کمک ها تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه روند گفتگوها توسط روحانیون در جهت آزادی نظامیان گروگان گرفته شده در جریان است. این گفتگوها که برای خروج نیروهای مسلح از عرسال انجام می گیرد در مرحله سختی است.

حریری در رابطه با قرداد تسلیحاتی فرانسه و لبنان گفت: «فرانسه با درخواست لبنان مبنی بر کمک های تسلیحاتی به ارتش موافقت کرده و گفتگوها بر سر نوع سلاح ها همچنان ادامه دارد.»

کنفرانس بازسازی غزه ماه آینده در نروژ تشکیل می شود

لندن، مینا الدروبی – عمان، محمد الدعمه – یک مقام مسئول در وزارت اقتصاد فلسطین دیروز گفت کشورهای کمک رسان در سپتامبر آینده برای مناقشه کمک به بازسازی نوار غزه در نروژ تشکیل جلسه خواهند داد.

این مقام مسئول حجم خسارت های مستقیم به نوار غزه را بین ۴ تا ۶ میلیارد دلار برآورد کرده است. این در حالی است که کمیسر عالی آژانس امداد رسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (انروا) پیر کرینبول در پیامی خواستار جمع آوری ۱۸۹ میلیون دلار کمک فوری به آوارگان شد. در این راستا عربستان سعودی از ارائه کمک ۸۰ میلیون دلاری خبر داد.

سفیر عربستان در مصر و نماینده دائم این کشور در اتحادیه عرب احمد عبدالعزیز قطان اعلام کرد: «عربستان سعودی مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال (معادل بیش از ۵۳ میلیون دلار) را به حساب صلیب سرخ فلسطین برای خرید دارو و مواد غذایی واریز کرده است. این مبلغ صرف کمک به مردم فلسطین در غزه می شود.»

قطان افزود: «کمک ۱۰۰ ملیون ریالی (حدود ۲۷ میلیون دلار) به وزارت بهداشت فلسطین ارائه شده است. این حمایت مالی به دلیل افزایش اقدامات خشونت آمیز در نوار غزه و مشکلات وزارت بهداشت فلسطین برای امداد رسانی و کمبود دارو و خدمات پزشکی صورت گرفته است.»

در این میان تلاش های بین المللی برای برگزاری نشست بازسازی غزه در ماه آینده در نروژ در جریان است. و احتمال می رود که فرستاده کمیته چهار جانبه صلح در خاورمیانه و نخست وزیر اسبق بریتانیا تونی بلر ریاست این کنفرانس را برعهده بگیرد.

این نشست در نروژ برگزار می شود. این کشور میزبان انعقاد پیمان صلح اسلو بین فلسطین واسرائیل در سال ۱۹۹۳ بود. نروژ از آن هنگام ریاست کمیته ارتباطی ویژه را به عهده دارد. این کمیته از ۱۵ عضو تشکیل می شود که عملیات هماهنگی برای دریافت کمک های بین المللی به ملت فلسطین در سطح سیاسی و جهانی را به عهده دارد. بانک جهانی و صندوق نقد جهانی و سازمان ملل و ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز از اعضای این کمیته هستند.

کمیسر عالی آژانس امداد رسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی خواستار فشار بر اسرائیل در جهت رفع محاصره هفت ساله نوار غزه توسط جامعه جهانی شد.

وی از کشورهای عربی برای ارائه کمک به غزه تشکر کرد. کمک ۴۰ میلیون دلاری امارات و کمک های قطر و بحرین نیز از جمله حمایت های مالی از غزه بود.