کاهش ۱۲ درصدی واردات انرژی در ترکیه

آنکارا: سعید عبدالرزاق

هم‌اکنون پیاز پیشگام موج افزایش قیمت‌های مواد غذایی در ترکیه است که عامل اصلی بالا رفتن تورم بی‌سابقه طی ۱۵ گذشته به حساب می‌آید. آن هم در سایه ناتوانی دولت از به‌کارگیری ابزار مؤثر برای کنترل آن که از ۲۵ درصد فراتر رفت.
به گزارش الشرق الاوسط، دولت تلاش می‌کند با اتخاذ تدابیری در چارچوب برنامه‌اش برای کنترل خیز تورم و نابسامانی وضع اقتصادی در کشور، قیمت پیاز را کاهش دهد.
این اوضاع نتیجه سقوط ارزش لیر ترکیه در ماه‌های اخیر است.
طی ماه گذشته نرخ پیاز در بازارهای میوه و تره‌بار و سوپرمارکت‌ها دایم در حال افزایش بود و این هفته به اوج خود رسید تا جایی که افزایش قیمت به ۱۰۰ درصد رسید و اکنون هر کیلوگرم پیاز به سطح ۵ لیر رسید (معادل یک دلار آمریکایی تقریبا).
به دنبال کاهش ارزش لیر، شهروندان ترک عموماً از افزایش زیاد قیمت مواد غذایی گله‌مندند.
یکی از مهم‌ترین مواد غذایی مهم که شاهد افزایش زیاد قیمت بود، پیاز است که پیش از این و در ماه گذشته، کیلویی نیم دلار به فروش می‌رسید اما اکنون قیمت هر کیلو به یک دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال قیمت آن به دو دلار برسد.
وزارت اقتصاد و دارایی ترکیه به بازرسان خود در مناطق زراعی کشور دستور داده، کالاهای عمده فروشانی که اقدام به انبار پیاز می‌کنند تا قیمت آن افزایش یابد را مصادره کنند.
رئیس‌جمهوری رجب طیب اردوغان دربارهٔ افزایش مستمر قیمت مواد غذایی گفته بود «کسی حق ندارد محصولات گران‌قیمت به شهروندان بفروشد».
مقامات شهر ماردین در جنوب شرقی ترکیه روز پنجشنبه گذشته، ۳۰ تن پیاز را در یکی از انبارها کشف کردند و علیه مالک انبار اقدامات قانونی انجام دادند.
این اقدامات موجب طنزپردازی کاربران شبکه‌های اجتماعی شد که به نظر آنها اقدامات مهم‌تری برای نجات اقتصاد نابسامان وجود دارد که دولت باید انجام دهد.
در ماه اکتبر گذشته، میزان تورم در ترکیه به ۲۵٫۲۴ درصد رسید که این رقم در ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بود. همچنین لیره ترکیه از ابتدای سال ۴۲ درصد از ارزشش را از دست داد. ماه گذشته اندکی بهبود یافت و برخی خسارت‌ها جبران شد اما با این حال هنوز در حد ۳۰ درصد مورد انتظار باقی مانده‌است.
این اولین بار نیست که پیاز پیشگام افزایش قیمت مواد غذایی می‌شود. در زمان انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات زودهنگام پارلمانی که در تابستان گذشته برگزار شد، دو قلمی که بیشترین افزایش قیمت را داشتند، پیاز و سیب زمینی بودند با افزایش ۸۵ و ۶۴ درصد.
از سوی دیگر، شورای تنظیم بازار انرژی ترکیه اعلام کرد، واردات نفت خام ترکیه در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته، حدود ۱۱٫۸۱ درصد کاهش یافت و به دو میلیون و ۸۰ هزار تن رسید.