ولادمیر پوتین- عکس از تلگراف

ولادمیر پوتین- عکس از تلگراف

در ادامه سفرهای منطقه ای محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، روز پنج شنبه ۲۶ دی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در کاخ کرملین دیدار کرد.

این دیدار که به بررسی و حل و فصل حضور ایران در ژنو ۲ و همچنین دیگر موضوعات مهم منطقه به خصوص درگیری های سوریه اختصاص داشت.

به گزارش مهر، رییس جمهور روسیه در این دیدار با بیان اینکه حضور ایران در ژنو ۲ برای روسیه خوشایند است، گفت: “ایران کشور مهم و غیر قابل جایگزین برای حل و فصل مسئله های منطقه است و من معتقدم پیشرفت هایی که در منطقه و به خصوص موضوع هسته ای حاصل شده، مرهون تلاش های مدیریتی جمهوری اسلامی ایران بوده است”.

در این دیدار که مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه شرکت داشت و استوارنامه خود را تقدیم رییس جمهور روسیه کرد، پوتین دراینباره گفت : “امروز وقتی سفیر شما استوارنامه خود را تقدیم کرد گفتم این مهم است که توافقنامه ها روی کاغذ نماند”.

رییس جمهوری روسیه همچنین در این دیدار اعلام کرد: “مسکو تمام تلاش خود را برای موفقیت ژنو ۲ و توقف خشونت ها در سوریه به کار خواهد گرفت تا این بحران با موفقیت سپری شود”.

وی همچنین افزود: “ما در سال جدید میلادی باید تلاش کنیم تا نتایج نخستی که در رابطه با شماری از مسائل بین المللی همچون سوریه و ایران اتخاذ شده است را اجرایی کنیم. همچنین امیدواریم تمامی طرف هایی که می توانند سهمی در حل بحران سوریه داشته باشند و در این زمینه نقش مثبتی ایفا کنند در نشست ژنو ۲ حضور داشته باشند”.
محمد جواد ظریف بعد از این نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به توافقاتی که در مذاکرات هسته ای ژنو به وجود آمده است، گفت: “باید همه طرف ها به متن توافقنامه متعهد باشند و نباید تعهداتشان را کمتر از این متن انجام دهند. متن توافق ژنو کاملا مشخص است و ما متعهد هستیم که بر اساس این متن کار را به پیش ببریم و از روز ۲۰ ژانویه، اجرای مرحله اول را شروع و از همان روز آمادگی داریم مذاکرات برای رسیدن به راه حل نهایی در چارچوب ۱+۵ را دنبال کنیم”.

همچنین سرگئی لاوروف درباره دعوت از ایران در کنفرانس ژنو ۲ گفت: “شرایطی که من شنیده ام این است که تمامی آنها که به ژنو ۲ دعوت می شوند باید حمایت خود را از اهداف بیانیه ژنو ۱ اعلام کنند. اینکه چرا از ایران می خواهند از این بیانیه حمایت کند نمی دانم اما ایران بارها نظر خود را گفته و نتایج ژنو ۱ را مثبت ارزیابی کرده است”.

ظریف درباره نظر لاوروف گفت : “بعد از اجرای ژنو ۱ جمهوری اسلامی از دستاوردهای آن اجلاس حمایت کرد چرا که در مسیر دستیابی به راه حل سیاسی بود. برای ما راه حل سیاسی در سوریه تنها راه حل است.”

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با اشاره به این نکته که جمهوری اسلامی ایران اگر دعوت شود مانند سایر شرکت کنندگان به اجلاس می رود اما بدون هیچ پیش شرط گفت : “چرا که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل، قدرتمند و دارای قدرت نفوذ در منطقه است و نمی پذیرد که دیگران برای نقش آفرینی آن شرط بگذارند”.

بر اساس گزارش ریا نووستی، ظریف با اشاره به این نکته که اگر به کنفرانس ژنو ۲ دعوت نشود به حل و فصل صلح آمیز درگیری تقریبا سه ساله در سوریه مساعدت خواهد کرد.

ظریف پیشتر اعلام کرده بود ایران فعلا دعوتنامه برای شرکت در کنفرانس بین المللی “ژنو ـ ۲” دریافت نکرده است.
در نشست سه جانبه ای که روز دوشنبه ۲۳ دی ماه در پاریس با شرکت سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در خصوص مسئله سوریه برگزار شد، “حضور هیئت ایرانی در این کنفرانس تاکنون لاینحل باقی مانده است”.

همچنین در دیدار ظریف از مسکو که وزیر امور خارجه سوریه نیز شرکت داشت، مشاور ارشد رییس جمهور سوریه، خانم بثینه شعبان، ضمن ابراز رضایت از نشست سه جانبه وزیران خارجه ۳ کشور ایران، روسیه و سوریه به خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا گفت: “لاوروف و المعلم اصرار دارند که ایران در اجلاس ژنو۲ حضور داشته باشد”.