فرودگاه بگرام یکی از پایگاه‌های مهم نیروهای آمریکایی نیز در ولایت پروان قرار دارد

فرودگاه بگرام یکی از پایگاه‌های مهم نیروهای آمریکایی نیز در ولایت پروان قرار دارد

عبدالستار خواصی، نماینده ولایت پروان در مجلس نمایندگان افغانستان گفته است که در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در کلیک روز چهارشنبه گذشته دست کم ۱۴ غیر نظامی در ولسوالی سیاه‌گرد دره غوربند کشته‌اند.

به گزارش بی بی سی فارسی، آقای خواصی تاکید کرد که اجساد سه زن و پنج کودک در میان کشته شدگان هستند.

این نماینده مجلس نمایندگان که ریاست هیات اعزامی دولت افغانستان برای بررسی این حادثه را بر عهده داشته به نقل از مردم محلی به بی‌بی‌سی گفته است که در ابتدای روز وقوع این حادثه، نیروهای آمریکایی منطقه ‘سرخی’ در ولسوالی سیاه گرد را بمباران کردند که در نتیجه آن، دو کودک کشته و مادر آنان زخمی شد و برای مداوا به کابل انتقال یافت.

آقای خواصی افزوده است که هواپیماهایی آمریکایی از ساعت ۱۰ شب، بمباران این منطقه را از سر گرفتند و این عملیات تا صبح ادامه داشت.

به گفته آقای خواصی به دلیل این حملات، مردم محل شب را در سرمای زمستان در بیرون از منازل خود سپری کردند.

عبدالستار خواصی درباره علت این بمباران گفت که نیروهای خارجی گفته‌اند که در این محل نیروهای مسلح مخالف دولت افغانستان پناه گرفته بودند.

آقای خواصی به نقل از نیروهای امنیتی افغانستان افزود که براساس اظهارات این نیروها، تعداد از اجساد افراد مسلح مخالف دولت افغانستان نیز در میان کشته شدگان این بمباران پیدا شده‌است.

او افزود که از افراد کشته شده تصویر برداری کرده است که به گفته او این تصاویر نشان می‌دهد که آنان غیر نظامی بوده و در وضعیت تاسف باری قرار داشته‌اند.

نماینده پروان تاکید کرد که این تصاویر را فردا، شنبه، در مجلس نمایندگان افغانستان به نمایش خواهد گذاشت.

واکنش نیروهای امنیتی افغان و ناتو

ژنرال افضل امان رئیس بخش عملیاتی وزارت دفاع افغانستان درباره حادثه ولایت پروان به بی‌بی‌سی گفت که دره غوربند از مدتها قبل توسط نیروهای مخالف دولت افغانستان تهدید و ناامن شده که مسیر شاهراه کابل- بامیان نیز بعضی اوقات مسدود شده بود.

او افزود که نیروهای ارتش ملی افغانستان برای رفع این تهدیدها چند ماه قبل عملیاتی را در این منطقه به راه انداخت که باعث رفع تهدید‌ها و باز شدن دوباره این مسیر شد.

آقای امان تاکید کرد که در روزهای اخیر یک تعداد از نیروهای طالبان و مخالفان دولت در منطقه وازغر دره غوربند جابجا شده بودند که برای رفع تهدید، عملیات نیروهای کماندوی ارتش ملی در محل انجام شد و به مدت ۷۲ ساعت ادامه یافت و نیروهای هوایی ایساف نیز کماندوهای ارتش ملی افغانستان را حمایت می‌کردند.

او گفت در این درگیری یک سرباز ایساف کشته شد که بعد از کشته شدن این سرباز نیروهای ایساف مکانهای را که برای این نیروها تهدید بود، هدف قرار داد و در این حادثه دو زن کشته و یک کودک زخمی شدند و سه نفر از نیروهایی مخالف دولت نیز کشته شدند.

نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان، ایساف، نیز با ارسال خبر نامه‌ای حمله هوایی را تایید و گفته‌اند که آنان نیروهای ویژه افغانستان را در این عملیات پشتبانی کرده و عملیات توسط نیروهای افغان رهبری می‌شده است.

ایساف افزوده است که در این منطقه رهبران و افراد ارشد طالبان که در فعالیت‌های تروریستی در ولایت پروان اقدام می‌کردند، حضور داشتند و عملیات نیروهای هوایی آمریکا نیز بر اساس درخواست نیروهای امنیتی افغان به اجرا گذاشته شد.

واکنش رئیس جمهوری افغانستان

دفتر رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه با ارسال خبرنامه‌ای تایید کرده بود که در بمباران نیروهای آمریکایی در ولسوالی سیاه گرد یک زن و ۷ کودک کشته شده‌اند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری، با محکوم کردن این حادثه گفت که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در نامه خود به او گفته بود “نیروهای ما به خانه‌های مردم افغانستان احترام گذاشته … ما به تلاش‌های خود برای احترام به عزت و وقار مردم افغانستان … و زندگی روزمره آنها همان‌گونه که ما وقار و زندگی مردم آمریکا را می‌خواهیم، ادامه خواهیم داد.”

در این خبرنامه آمده که متاسفانه آمریکا به این تعهدات عمل نکرده است.

کشته شدن غیر نظامیان در عملیات هوایی نیروهای خارجی همواره باعث بر انگیختن واکنش تند رئیس جمهوری افغانستان شده است.

یکی از شرایط حامد کرزی برای امضای موافقتنامه امنیتی با آمریکا، قطع عملیات‌ هوایی علیه خانه‌های مردم افغانستان و بازرسی خانه‌های آنان توسط نیروهای آمریکایی بوده است.