الیمانی: احتمال برگزاری مذاکرات در خارج از یمن از سوی ژنرال هلندی

لندن: بدر القحطانی

وزیر خارجه یمن اعلام کرد؛ با توجه به لجاجت گروه حوثی‌ها و افزایش تنش در حدیده، رئیس کمیته هماهنگی استقرار نیروها در الحدیده و رئیس کمیته نظارت بر آتش‌بس در این استان به احتمال زیاد مکان برگزاری مذاکرات بین اطراف یمنی را به خارج از این کشور انتقال دهد.
خالد الیمانی در گفتگو با «الشرق الاوسط» با اعلام این خبر افزود: پاتریک کامارت از این طریق می‌خواهد آخرین تلاش خود را برای مجبور کردن حوثی‌ها به پایبندی به توافقنامه اعمال کند.
الیمانی معتقد است که گروه حوثی‌ها تاکنون «از مسئولیت‌ها و پایبندی خود بر اساس توافق استکهلم شانه خالی کرده‌است و تلاش می‌کند در اجرای آن مانع تراشی کند».
وی گفت: «این رفتار حوثی‌ها مسئله جدیدی نیست چراکه این گروه بیش از ۷۰ توافقنامه با دولت را لغو کرده‌است؛ و اکنون بیش از یک ماه از امضای توافقنامه تبادل زندانیان و بازداشتی ها می‌گذرد اما شبه‌نظامیان همچنان از اجرای دقیق توافقنامه اجتناب می‌کنند.
وزیر خارجه یمن در این مصاحبه که از طریق ایمیل با «الشرق الاوسط» انجام داده‌است، از برگزاری مذاکرات جداگانه سازمان ملل متحد با دولت یمن و کودتاچیان حوثی در روزهای آینده دربارهٔ تعز خبر داد و افزود: این مذاکرات به منظور تعیین تاریخ آغاز به کار کمیته «توافق‌های تعز» خواهد بود.
الیمانی که از ماه مه (اردیبهشت ماه) متصدی پست وزارت خارجه شده‌است، همچنین از تغییرات مهم در دستگاه دیپلماتیک یمن در دوره آینده سخن گفت.
وی همچنین اشاره کرد کشورهایی هستند که اقداماتی جهت انتقال سفارتخانه‌های خود به عدن را تدارک دیدند اما از ذکر نام این کشورها امتناع ورزید.
وی اعلام کرد که دولت یمن با تمام وزارتخانه‌ها و نهادهای خود در پایتخت موقت یعنی (شهر عدن) در حال انجام ماموریت‌های خود است؛ و وزارت امور خارجه یمن این امکان را دارد که سفارت‌خانه‌ها و فرستادگان دیپلماتیک در یمن را به عدن منتقل کند.