لگوی فیسبوک

لگوی فیسبوک

بعد از بحث ها و اظهار نظرهای مختلف در مورد عضویت برخی از اعضای هیئت دولت جدید ایران در فیسبوک، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد این کشور گفت: «فیسبوک یک شبکه اجتماعی است و من آن را جزو مصادیق مجرمانه نمی دانم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی جنتی در حاشیه مراسم ختم مادر علی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی ایران گفت: «تاکنون جلسه ای برای بررسی مجرمانه بودن فیسبوک نداشته ایم.»

وی با اشاره به اینکه در فیسبوک عضویت دارد، گفت: «من در فیسبوکم با داخل و خارج از کشور در ارتباط هستم و در این روزها نیز در مورد ایام عاشورا با یکدیگر صحبت می کنیم.»

پیش از این نیز وزیر فرهنگ و ارشاد خواستار رفع فیلترینگ فیسبوک شده بود و گفته بود که باید با کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ صحبت شود تا نه تنها فیسبوک بلکه سایر شبکه های اجتماعی نیز قابل دسترسی باشند و قید غیرقانونی بودن برای دسترسی به آنها برداشته شود.

روی کار آمدن دولت اعتدالگرای حسن روحانی و فعال شدن برخی از اعضای هیئت دولت در شبکه های اجتماعی، موجب شد تا واکنش های مختلفی در جامعه ایران شکل بگیرد و بحث رفع فیلترینگ این شبکه ها در جامعه مطرح شود. این در حالی است که تاکنون پاسخ رسمی به عضویت اعضا هیئت دولت در شبکه های اجتماعی فیسبوک و توییتر داده نشده است.

محمود واعظی وزیر ارتباطات نیز پیش از این در پاسخ و صحبت درباره عضویت اعضای هیئت دولت در این شبکه های اجتماعی خوددداری کرد و گفت: «بروید و موضوع را از خود وزرا بپرسید.»

همچنین سردار احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران روز ۱۵ سپتامبرگفت: «متاسفانه برخی از دستگاهها از فیسبوک به عنوان ارتباط با مخاطب بیرونی استفاده می کنند که این تنها یک توجیه است و مجوز قانونی در این رابطه وجود ندارد.»

وی با اشاره به اینکه فیسبوک در ایران فیلتر است و مقررات در این زمینه تغییر نکرده است، افزود: « ما از برخی وزرا و مقامات انتظار داریم همانند مردم رفتار کنند.»

غلامحسین محسنی اژه ای، رییس هیئت نظارت بر محتوای اینترنت هم پیش از این گفته بود که «اکنون زمان برداشته شدن فیلتر سایت هایی نظیر فیسبوک نیست.»

اواخر شهریور امسال برای مدت کوتاهی دسترسی آزادانه به فیسبوک و توییتر برای ایرانیان فراهم شد. این امر به خوش‌بینی‌ها درباره احتمال رفع فیلتر این شبکه‌ها دامن زده بود، اما گفته شد که رفع فیلتر موقتی احتمالا ناشی از نقص فنی بوده است.

اخیرا حساب توییتر منسوب به حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، تلویحا از قصد او برای رفع فیلتر توییتر خبر داده بود.

این حساب در پاسخ به سوال بنیانگذار توییتر درباره دسترسی آزادانه ایرانیان به توییتر نوشته بود: «تلاش می‌کنم تا مردم کشورم بتوانند به راحتی به تمام اطلاعات جهان دسترسی داشته باشند، چون این حق آنها است.»

اما مسلم است که قائله شبکه های اجتماعی به این سادگی ها خاتمه نمی یابد، زیرا از سویی برخی چهره‌های محافظه‌کار در جمهوری اسلامی، شبکه‌های مجازی نظیر فیسبوک و توییتر را «ابزار جنگ نرم دشمن» معرفی می‌کنند. از سوی دیگر علاوه بر اقبال گسترده مردم در ایران مانند دیگر کشورهای دنیا به این شبکه های اجتماعی، اکنون مقامات بلندپایه دولتی هم به سراغ این شبکه اجتماعی رفته و از مزایای آن بهره مند می شوند.

در این میان اظهارات اخیر عبدالصمد خرم‌آبادی مشاور قضایی دادستان کل ایران مبنی بر «ماهیت صهیونیستی» فیسبوک، شاید کار را برای هواداران رفع فیلترینگ این شبکه اجتماعی در ایران سخت تر کرده باشد چرا که بدین ترتیب آنها در واقع برچسب ارتباط با صهیونیست ها را برای خود خواهند خرید.

با این حال حساب‌های منسوب به مقام‌های عالی جمهوری اسلامی، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و حسن روحانی، رییس‌جمهور، حضور پررنگی در این شبکه‌ها دارند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم استفاده چشمگیری از این شبکه‌ها می‌کند.