فواد سینیوره سیاستمدار لبنانی

فواد سینیوره سیاستمدار لبنانی

الشرق الاوسط، بروکسل – فواد سینیوره نخست وزیر پیشین لبنان در گفتگویی اختصاصی با الشرق الاوسط از مردم لبنان خواست از روند کند فرایند سیاسی در کشورشان ناامید نشوند.

وی گفت: «رکودی که فرایند سیاسی کنونی لبنان تجربه می کند ناشی از موانعی است که در این راه وجود دارد. برخی احزاب به اسلحه روی آوردند و تلاش کردند لبنان را به محل انتفاع جامعه جهانی و منطقه ای تبدیل کنند.»

وی در ادامه افزود: «هیچ شکی نیست که لبنان در حال حرکت به سمت دموکراسی است، در نتیجه کنار گذاشتن اسلحه و خشونت و به کار بستن ایده “همزیستی و پذیرش دیگران” که لبنان از آن تبعیت می کند بسیار بااهمیت است.»

لبنان در حال حاضر دچار بحرانی سیاسی شده است. “تمام سلام” نخست وزیر لبنان از زمان انتخاب به این سمت که قریب به هفت ماه پیش بود، قادر به تشکیل کابینه نبوده است. این بازه زمانی طولانی ترین زمانی است که دولتی در لبنان نتوانست کابینه ای تشکیل دهد.

سینیوره که رهبر جریان المستقبل است، به گفته پاپ ژان پل دوم رهبر کاتولیک های جهان اشاره کرد و گفت همانطور که پاپ گفته بود «لبنان بیش از یک کشور است،» و این پیامی است به تمام دنیا.

پاپ ژان پل دوم در دیدار خود از لبنان گفت: «لبنان بیش از یک کشور است، همین پیام آزادی و مثالی از تکثرگرایی برای هم شرق و هم غرب است.»

سینیوره به الشرق الاوسط گفت که بر این باور است که «لبنان باید در نهایت به ورای حل مشکل و بحران برود و به عنوان پیام آور صلح و همزیستی و پذیرش رفتار کند و هر شهروند از همه پتانسیل های خود در این حرکت جمعی استفاده کند.»

وی گفت: «ما کاملا به مفهوم دموکراسی اشراف داریم اما بازخورد بهار عربی که الان باید اسمش را پاییز عربی گذاشت را زیر سوال می بریم. ما باید از این مرحله و تغیراتی در دنیای عرب پیش آمده سود ببریم.»

او به الشرق الاوسط گفت: «منصفانه نیست که انتظار داشته باشیم چنین تغییراتی در عرض یک شب اتفاق بیفتد. مشکلاتی که ما با آن درگیریم بسیار عمده اند از جمله آن که برخی نهادها برای مقابله با خواست مردم برای تغییر و احترام از خشونت استفاده می کنند.»

سینیوره تاکید کرد باید مراقب بود که در عین آن که باید نهادها را از استفاده از خشونت منع کرد و مراقب بود که مردم لبنان از دموکراسی دلسرد نشوند.

وی گفت: «هر چند دموکراسی ضعیفی هم باشد، باز هم بهترین نظام حکومتی به شمار می رود. زیرا که به شهروندان این فرصت را می دهد که قابلیت های خود را ابراز کنند و تغییرات دلخواه را اعمال کنند. یک نظام دموکراتیک می تواند خود را اصلاح کند و ما هم در دوره تغییرات زندگی می کنیم و هم شکست را دیدیم و هم پیروزی را… اما ادامه این بازه انتقالی به سمت دموکراسی باید هدف نهایی باشد.»