هواپیمای آمریکایی در مهرآبـاد

هواپیمای آمریکایی در مهرآبـاد

بانک یوتا تایید کرد که هواپیمای آمریکایی متعلق به این بانک که هفته گذشته در تهران فرود آمده بود در اجاره یک شرکت معدن غنایی بوده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز، پنج شنبه هفته گذشته، ۱۹ آوریل ۲۰۱۴، خبری منتشر کرد مبنی بر این که هواپیمایی که روی بال آن پرچم آمریکا نصب شده بود در فرودگاه مهرآباد تهران فرود آمد. صحت و سقم این خبر می‌توانست نقض تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی علیه ایران محسوب شود.

در پی انتشار این خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همان روز اعلام کرد که این هواپیما تحت اجاره غنا بوده و مقامات عالی‌رتبه این کشور در سفر به ایران از آن استفاده کرده‌اند. وی تاکید کرد این هواپیما حامل یک هیئت اقتصادی غنایی بوده و هواپیما تنها متعلق به خطوط هواپیمایی آمریکا بوده است.

مقامات بانک آمریکا یوتا روز سه شنبه ۲۲ آوریل اعلام کردند که این هواپیما که به نام این بانک ثبت شده است، در اجاره یک شرکت معدن غنایی بوده و از این رو پرواز آن به تهران ناقض هیچ یک از قوانین بین‌المللی نیست.

اسکات پارکینسون، سخنگوی بانک یوتا روز سه‌شنبه تایید کرد که یک شرکت معدن غنایی این هواپیما را در اجاره داشته است و اعلام کرد از ابتدای زمان انتشار خبر این هواپیما در ایران با وزارت امور خارجه آمریکا و خزانه‌داری ایالات متحده همکاری کرده است.

بانک یوتا بیانیه ای صادر کرده که طی آن خاطرنشان کرده «بانک یوتا هیچ کنترل اجرایی، ارتباط مالی» با این قضیه ندارد و تنها خدمات مالی ارائه می دهد، اما توافقات بانک حکم می کند هواپیمایی که بانک یوتا در اختیار طرف غنایی قرار داده «نباید در هیچ فعالیت غیرقانونی» استفاده شود.

جن ساکی معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا تاکید کرده بود تحریم ها علیه ایران به طور کلی پرواز هواپیماهای آمریکایی به ایران را منع می کنند و به پرونده های احتمالی نقض تحریمهای آمریکا به طور موردی رسیدگی می کند. این تحریم ها شامل پرواز وسیله نقلیه هوایی آمریکایی به ایران می شود.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، مدیرعامل این شرکت معدن غنایی برادر رییس‌جمهور این کشور است؛ همین امر سبب شد شایعاتی منتشر شود مبنی بر این که این هواپیما حامل یک هیئت دولتی بوده است. مقامات غنایی تاکید کردند که این هیئت تنها تجاری بوده و آن‌ها به غنا بازگشته‌اند.