ورودی کاخ سعد آباد در تهران

ورودی کاخ سعد آباد در تهران

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران در صفحه فیس بوک خود از زبان همسر خود درباره مسائل جنجالی مطرح شده در مورد مهمانی روز زن نوشت که آن مهمانی اشرافی نبوده و شام آن مختصر بوده است.

به دنبال برخی حاشیه سازی‌ها، انتقاد ها و انتشار خبرهای مختلف درباره مراسم ویژه روز زن که توسط صاحبه عربی، همسر حسن روحانی، رییس جمهور ایران برگزار شده بود، جهانگیری در صفحه فیس بوک خود به این موضوع واکنش نشان داد.

وی از زبان همسر خود که در این مجلس حضور داشت، نوشت: «جلسه ای رسمی بوده با حضور همسران سفرای مقیم تهران، محلش هم ساختمان حافظیه بوده است. یعنی همان جایی که همه ساله در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مراسم رسمی دیدار سفرای مقیم تهران با رئیس جمهور برگزار می شود. برنامه هم ویژه بانوان بوده است. لذا هیچ اختلاطی در کار نبوده است، شام هم نه تنها اشرافی نبود بلکه بسیار مختصر و در حد یک پذیرایی ساده بوده، به ما هم یک سمبوسه و یک تکه پیتزای کوچک رسید.»

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه ۲ اردیبهشت) ۱۱ نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد اشرافی بودن این مهمانی به رییس جمهور این کشور تذکر دادند و آن را مغایر با “صرفه جویی و پیشنهاد انصراف از دریافت یارانه به مردم” دانستند.

برخی از زنان ایرانی منقتد دولت در اعتراض به مهمانی روز زن در مقابل دفتر ریاست جمهوری تجمع کردند-عکس از فارس

برخی از زنان ایرانی منقتد دولت در اعتراض به مهمانی روز زن در مقابل دفتر ریاست جمهوری تجمع کردند-عکس از فارس

خبرگزاری فارس وابسته به گروه تندرو و منتقد دولت ایران در توصیف این مهمانی نوشت «جشنی زنانه و اشرافی در فضای کاخ سعدآباد که فاصله طبقاتی زنان دولتمردان و مسئولان زن دولتی را به رخ عموم زنان جامعه می‌کشید. تمام زنانی که به این ضیافت دعوت شده بودند از پیش تعیین شده بودند و هیچ امکانی برای ورود افراد عادی نبود.»

این خبرگزاری آغاز مهمانی را با “بی حجاب شدن”زنان توصیف کرده است. اما آنطور که از خبرهای رسیده پیدا است، این مجلس کاملا زنانه بوده و هیچ مردی در آن حضور نداشته است و حتی افراد موبایل و دوربین های خود را نیز در بدو ورود تحویل داده بودند. این در حالی است که در مراسم و مجالسی که تنها زنان حضور دارند، داشتن حجاب ضروری نیست و برداشتن حجاب کاملا شرعی و در چارچوب عرف جامعه اسلامی قرار می گیرد.

حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس ایران گفت: «از رییس جمهور می خواهم جلوی این بدعت ها را بگیرد و اجازه ندهند همسرانشان با استفاده از امکانات دولتی بار دیگر سنت های جاهلی و زمان شاهنشاهی را احیا کنند، این فریاد امام علی (ع) است که بر رواق تاریخ می پیچد که کجا رفتند آنهایی که سنت ستمکاران پیشین را احیا کردند.»

البته دفتر ریاست جمهوری ایران نیز به این انتقاد ها واکنش نشان داد و در اطلاعیه ای توضیح داد که این مهمانی «در امتداد سنتی هر ساله» به مناسبت روز زن با حضور همسران سفرای کشورهای خارجی برگزار شده و هدف آن آشنایی آن ها با فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و ایرانی بوده است.

جهانگیری نیز در باره لباس ها در این جشن نوشت «آنها هم لباس های محلی ایرانی بوده است و در واقع نشانگر تنوع فرهنگی در ایران و به نوعی نشانه غنای فرهنگی کشور بزرگ ایران بوده است.»

در حالی که بسیاری از خبرگزاری ها و وب سایت های منتقد دولت خبر از اهدای سکه های طلا به مدعوین داده بودند، جهانگیری با تکذیب این موضوع در صفحه فیس بوک خود نوشت که در انتهای برنامه «به چهارپنج نفر از بانوان خیر که خدمات شایسته ای در زمینه های مختلف از جمله درمان کودکان سرطانی داشته اند با اهدای سکه ای قدردانی به عمل آمده است. به مدعوین هم هیچ هدیه یا سکه ای داده نشده است.»

وی در ادامه نوشت: «پیش خودم گفتم منتقدین ما که اینطور رگ های گردن را به حجت قوی کرده اند کجا بودند وقتی که در دولت قبل جلساتی با دعوت از ایرانیان مقیم خارج کشور و استقرار در هتل پنج ستاره، با پرداخت کلیه هزینه ها از جمله هزینه بلیت و گاهی تا ده هزاردلار برای هر نفر با آن همه ریخت و پاش برگزار می کردند؟

جالب است که در آن زمان آرام و خاموش و حتی دعاگوی دولت بودند ولی امروز به یک برنامه رسمی اینطور با توسل به دروغ، گیر می دهند. واقعا نیروی سیاسی برای زدن رقیب و جا انداختن گفتمان “اشرافیت” مجاز به دروغ بافی است؟ آیا خانم ها در شعار فقط نصف جامعه ما هستند ولی اجازه ندارند یک جلسه کوچک ۱۵۰ نفره برای خودشان داشته باشند؟ پیش خود گفتم: “قربان برم خدا را، یک بام و دو هوا را”.