عربستان سعودی: قهوه و گفتگو-الشرق الاوسط

عربستان سعودی: قهوه و گفتگو-الشرق الاوسط

ریاض، الشرق الاوسط – جوانان معمولا در همه جای دنیا در کافی شاپ ها با دوستان خود قرار می گذارند تا گپ و گفتگویی با هم داشته باشند؛ جوانان عربستان سعودی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بر این اساس “مرکز گفتگوی ملی ملک عبدالعزیز” پروژه جدیدی را با هدف گفتگو و تبادل نظر در کافی شاپ های عربستان سعودی راه اندازی کرده است.

هدف این پروژه برگزاری برنامه های مرکز گفتگوی ملی ملک عبدالعزیز در کافی شاپ های معروف عربستان سعودی به منظور معرفی این مرکز و ترویج فرهنگ تبادل نظر در میان مردم است. همچنین این پروژه کتاب هایی که مروج فرهنگ گفتگو هستند را در اختیار کافی شاپ ها قرار می دهد.

مرکز گفتگوی ملی طی سال جاری میلادی چندین نشست از برنامه “کافه گفتگو” را برگزار کرده است تا جوانان را به شرکت در مباحث و امور جاری ترغیب کند. بر اساس بیانیه این مرکز، ایده سلسله نشست های کافه گفتگو به دنبال آن است که به صورت ماهانه نشست های غیررسمی خود را در مکان های عمومی برگزار کند تا مسایل مربوط به جوانان مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. در این نشست ها اغلب چهره ای معروف نیز حضور خواهد داشت تا ضمن صحبت در مورد موضوع های مشخص، پاسخگوی پرسش های جوانان نیز باشد.

مرکز گفتگوی ملی اوایل سال جاری یکی از برنامه های خود، در قالب طرح مذکور را تحت عنوان “فقرا: مسئولیتی اجتماعی” در “آکادمی گفتگو برای آموزش و انتخاب” برگزار کرد. رییس دفتر امنیت اجتماعی در ریاض، دکتر اسماء الخمیس و دیگر محققان و دانشجویان نیز در این جلسه حضور داشتند. با توجه به حضور کارشناسان، حضار این امکان را داشتند که سوال های خود را مطرح کرده و نظر خود را بیان کنند.

عبدالله التیاش، یکی از نوجوانان حاضر در جلسه، به الشرق الاوسط گفت: «جوانان حدود ۶۰ درصد جمعیت عربستان سعودی را تشکیل می دهند، بنابراین باید به زبانی مشترک برای گفتگو و درک متقابل برسند. به خصوص اکنون در پرتو انقلاب رسانه ای جدید که کانال های جدیدی برای ارتباط و گفتگو فراهم شده، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است.»

او گفت: «رسانه های جدید این امکان را به جوانان می دهند تا هم به صورت عمومی و هم در فضاهای خصوصی تر به بحث در مورد بسیاری از موضوع های روز و نگرانی های خود بپردازند. در حال حاضر ما سوال هایمان را بدون هیچ ترسی مطرح می کنیم.»

به گفته تیاش کافی شاپ ها در عربستان سعودی همیشه به عنوان فضایی برای گفتگو بوده اند، اما برنامه مرکز گفتگوی ملی به این گفتگو ها شکل داده و دسترسی جوانان را نیز بیش از پیش تسهیل کرده است.

او گفت: «کافی شاپ ها فضایی برای بحث و گفت وگوی باز و عمیق بین همه قشرهای جامعه فراهم کرده اند و این امکان را به هم داده اند تا با یکدیگر تبادل نظر کرده و تحلیل های واقع گرایانه خود را از موضوع های مختلف بیان کنند. برنامه گفتگوهای کافه ای شیوه ای جدید و موثر برای ترویج بحث های اینچنینی است و ما امیدواریم این نه تنها به افزایش دانش جوانان منتهی شود، بلکه آن ها را ترغیب کند تا اطلاعات مورد نیاز را جستجو کرده و خود در بحث ها شرکت کنند.»

تیاش طرح مرکز گفتگوی ملی ملک عبدالعزیز را شبیه به گفتگوهای سازمان دهی شده در کافه دانش یا کافه سخن چارلز سویج می داند و می گوید: «من افتخار ملاقات با دکتر چارلز سویج و شرکت در یکی از کارگاه های او برای ترویج ایده گفتگوی متقابل را داشته ام. او بنیانگذار طرح کافه های گفتگو است.»