عکس از خبرگزاری فرانسه

عکس از خبرگزاری فرانسه

دبیر شورای نگهبان در ایران گفته است: «امروز عده ای که سنگر اول را فتح کرده اند در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند.»

به گزارش خبرگزاری ها، احمد جنتی روز یکشنبه ۱۰ فروردین (۳۰ مارس) گفت که «از هم اکنون باید به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری توجه شود»، چرا که عده ای که پول دارند و برخی از آنان در مراکز قدرت هستند با پیگیری مقاصد فاسد خود خود در پی تصرف مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی ایران هستند.

آقای جنتی در سخنرانی جمع مقام های نظارتی شورای نگهبان در مشهد گفت: «در حال حاضر که عده‌ای می‌خواهند با نفوذ به مجلس خبرگان این سنگر را فتح کنند، وظیفه شورای نگهبان سنگین تر می‌شود.»

او خاطرنشان کرد: «تنها نهادی که در باره رهبری می‌تواند تصمیم بگیرد، خبرگان است” و این مجلس “می‌تواند رهبر را عزل و قدرت وی را محدود کند».

شورای نگهبان ایران وظیفه بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری را بر عهده دارد که قرار است در اسفند ۱۳۹۴، همزمان با مرحلهٔ نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

یکی از وظایف ناظران شورای نگهبان، جمع‌آوری اطلاعات در مورد کسانی است که احتمال نامزد شدن آنان در انتخابات وجود دارد.

آقای جنتی با اشاره به وجود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر ناظر شورای نگهبان در سراسر کشور، از آنها خواسته بکوشند تا انتخابات به خوبی برگزار شود و “اگر دوباره مانند زمان فتنه افرادی قصد ابراز تقلب در انتخابات را داشتند دیگر جوانان حرف آنها را باور نکنند”.

سخنان جنتی پس از آن بیان می‌شود که طی ماه‌‌های گذشته برخی رسانه‌ها خبر از آن داده بودند که اصلاح‌ طلبان و حامیان دولت٬ برای پیروزی در انتخابات مجلس خبرگان٬ برنامه‌ ریزی کرده ‌اند.

موضوع انتخابات مجلس خبرگان و نیز مجلس شورای اسلامی از چندی پیش مورد توجه بسیاری رسانه ها در ایران قرار گرفته است و برخی رسانه‌ها خبر از آن داده بودند که اصلاح‌ طلبان و حامیان دولت٬ برای پیروزی در انتخابات مجلس خبرگان٬ برنامه‌ ریزی کرده ‌اند.

وبسایت اینترنتی خبر آن‌لاین، متعلق به حسین انتظامی٬ معاون وزارت ارشاد دولت حسن روحانی و نزدیک به علی لاریجانی، اسفندماه گذشته٬ در گزارشی٬ انتخابات مجلس خبرگان را “میدان جدید زورآزمایی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان” توصیف کرده و با اشاره به این‌که “اصلاح‌طلبان که این روزها استراتژی «فتح سنگر به سنگر» را دستور کار خود قرار داده‌اند، برنامه‌ریزی جدی برای تصاحب صندلی‌های سبز بهارستان و مجلس خبرگان را از مدت‌ها پیش آغاز کرده‌اند”٬ نوشته بود: “آماده‌سازی چهره‌های سفید و کم حاشیه از یک سو و فضاسازی برای بازگرداندن صندلی ریاست مجلس خبرگان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شاید بتوان مشخص‌ترین استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان دانست”.

در همین حال، انتشار چنین گزارش‌هایی با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. رجانیوز٬ وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری٬ دو هفته پیش در واکنش به این اقدامات نوشت: « در حالی که نزدیک به دو سال تا انتخابات مجلس خبرگان فرصت باقی مانده یک جریان خاص سیاسی تلاش خود را برای تقلیل جایگاه این مجلس به منازعات سطح پایین سیاسی آغاز کرده است، موضوعی که پیش از این به شدت مورد نهی رهبر معظم انقلاب قرار گرفته بود.»

این وبسایت نوشت: «رویکرد خطرناک برخی جریانات سیاسی برای تقلیل انتخابات مهم خبرگان در دعواهای نازل سیاسی و گروهی، موضوع مهمی است که به نظر می‌رسد برخورد و واکنش جدی فعالین سیاسی در جناح‌های مختلف سیاسی را لازم داشته باشد».