این طرح با هدف تقویت جذب گردشگر و حفظ میراث فرهنگی انجام می شود

 

 

 

دولت مراکش طرح فراگیری برای مرمت و بازسازی برخی از شهرهای باستانی آغاز کرده است. این طرح به منظور تقویت جذب گردشگر و حفظ آثار فرهنگی و باستانی این مناطق انجام می شود. طرح بازسازی و مرمت آثار باستانی در مراکش و شهرهای سلا و مکناس و تطوان و الصویره اجرا می گردد. شهر مراکش مهم ترین قطب گردشگری کشور به حساب می آید.

مراسم معرفی اقدامات پیش رو برای اجرای طرح مرمت و بازسازی شهر باستانی مراکش و ارتقای خدمات و مرمت مدرسه سیدی عبد العزیز با حضور پادشاه مراکش محمد ششم برگزار شد. قرار است مرکز تخصصی توسعه توانمندی بانوان صنعتگر در عرصه صنایع سنتی و تقویت جایگاه صنایع سنتی به عنوان مهم ترین منبع درآمد زایی و تشویق زنان برای ورود به بازار کار و حفظ صنایع سنتی رو به زوال و ترویج تولیدات بومی صنایع سنتی در این مدرسه دایر شود.

عبد الوافی لفتیت وزیر کشور مراکش در مراسم امضای ۴ تفاهم نامه در زمینه بازسازی و مرمت شهرهای باستانی سلا و مکناس و تطوان و الصویره گفت «طرح بازسازی شهر باستانی مراکش که از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ طول می کشد سرمایه ۴۸۴ میلیون درهمی (۴۸.۴ میلیون دلاری) می خواهد. این کار با تامین مالی چیزی حدود ۱۵۰ میلیون درهم (۱۵ میلیون دلار) از هزینه کلی این طرح توسط صندوق توسعه اقتصادی و اجتماعی الحسن الثانی) امکانپذیر است.»

لفتیت افزود «البته چندین طرح مرمت و بازسازی در شهرهای سلا و مکناس و تطوان و الصویره انجام شده است اما این طرح ها به نتیجه خاصی نرسیدند. مثلا مساله اصلی در شهر باستانی سلا این است که بافت این شهر در کل تغییر کرده و بسیاری از آثار تاریخی آن بر اثر سوانح طبیعی و غیر طبیعی از بین رفتند.»

طرح مرمت و بازسازی شهر مراکش (۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲) به منظور بهبودی شرایط معیشتی مردم و توسعه چارچوب معماری شهر (موزه و حفظ آثار تاریخی و معماری) انجام می شود. در این طرح شامل بازسازی و مرمت ۱۸ منطقه گردشگری به مساحت ۲۱.۵ کیلومتر و آسفالت کشی کوچه ها و توسعه فضاهای عمومی و احداث ۶ پارکینگ خودرو (۲ پارکینگ زیر زمینی) و نیز توسعه ۶ هتل و پارک می شود.