ولیعهد سعودی و پادشاه اردن در «داووس صحرا» شرکت کردند
دومین کنفرانس سالانه آینده سرمایه‌گذاری جهان تحت عنوان «داووس صحرا»، روز سه شنبه زیر نظر خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز در ریاض برگزار شد.
به گزارش الشرق الاوسط، این کنفرانس به همت صندوق سرمایه‌گذاری سعودی برگزار شده و شامل بیش از ۳۵ جلسه مذاکره‌ای است که در طی ۳ روز برگزار می‌شوند.
کنفرانس سالانه سرمایه‌گذاری جهان، فعالیت خود را صبح روز گذشته با مباحثاتی شروع کرد که در آن به اینکه چگونه سرمایه‌گذاری با مشارکت تعدادی صندوق سرمایه‌گذاری اصلی از روسیه، سعودی و امارات می‌تواند به جهانیان چشم‌اندازی واحد از آینده بدهد، بحث و گفتگو شد.
در این کنفرانس، جلسه‌ای با عنوان «مسابقه برای آینده» تشکیل شد که در آن شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد، معاون نخست‌وزیر، وزیر دفاع و رئیس هیئت مدیره صندوق سرمایه‌گذاری سعودی، ملک عبدالله بن حسین پادشاه اردن به همراه مسئولان رده بالا و سرمایه‌گذاران تعدادی از کشورها شرکت کردند.
در این جلسه الخاندرو آگاگ مدیر اجرایی شرکت اسپانیایی «فرمول ای» با اشاره به میزبانی سعودی از دور اول مسابقات قهرمانی آتی «ای بی بی فورمولا ۱» در استان الدرعیه، عنوان کرد پادشاهی سعودی با اقدام به ادغام صنعت و سرگرمی در «چشم‌انداز ۲۰۳۰» گامی بلندپروازانه برداشته است.
در این میان، ولیعهد سعودی و پادشاه اردن از نمایشگاهی که در حاشیه این کنفرانس برگزار شده نیز دیدار کردند.
از سوی دیگر، یاسر الرمیان که کار نظارت بر صندوق سرمایه‌گذاری عمومی را برعهده دارد بر قدرت سرمایه‌گذاری در گره‌گشایی بزرگ‌ترین چالش‌هایی که جهان امروز با آنها رو به رو است تأکید کرد.
وی عنوان کرد در واقع این همان هدف برگزاری کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری است که رویدادی جهانی بوده و هدف از آن آشنایی با مهم‌ترین رویکردهای آینده و کاوش فرصت‌های اقتصادی امیدوار کننده‌است که آینده اقتصاد را تشکیل داده و ضامن سرمایه‌گذاری در جهت تحقق رفاه و توسعه فراگیر هستند.
وی همچنین در سخنرانی مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت «این کنفرانس فرصتی مهم برای ارتباط میان تاجران و سرمایه‌گذاران است که آن را تبدیل به فرصتی برای هزاران شرکت کننده می‌کند که در این هفته از همه جای جهان به ریاض آمده‌اند».
در این میان، نبیل العامودی وزیر حمل و نقل و رئیس هیئت مدیره سازمان حمل و نقل سعودی، طی فعالیت‌های این کنفرانس، با رئیس اتئلاف «الشعله» اسپانیا توافقنامه اجرای مرحله دوم پروژه قطار سریع‌السیر حرمین را امضا کرد.
 کار بر روی این پروژه به مدت ۱۲ سال از ابتدای سال ۲۰۱۸ شروع می‌شود و هزینه آن ۳٫۶ میلیارد دلار است.
از سوی دیگر، رمیح الرمیح رئیس سازمان حمل و نقل عمومی یادداشت همکاری با یوان لی رئیس هیئت مدیره شرکت چینی CCECC امضا کرد که به موجب آن پروژه پل زمینی میان بندرهای دریای سرخ و خلیج از طریق ریل راه‌آهن اجرا می‌شود و مبلغ آن ۱۰٫۶ میلیارد دلار است.
در ادامه بشار المالک مدیر اجرایی شرکت راه‌آهن سعودی نیز با جیمز کوان مدیر شرکت گرین برایر، قراردادی برای تولید واگن‌های قطار به ارزش ۲۶۷ میلیون دلار امضا کرد.
وزیر حمل و نقل سعودی هدف از این قراردادها را تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ و همچنین تلاش جدی برای تحول پادشاهی سعودی به سکویی جهانی و لجستیک عنوان کرد که از طریق توسعه صنعت خطوط راه‌آهن در سعودی انجام می‌شود.
این اتفاق از طریق توسعه قطارهای مسافربری و حمل و نقل به مسافر و سرمایه‌گذار کمک کرده و درهای جدیدی به روی انتقال تکنولوژی، محلی سازی و نقش داشتن در افزایش محتوای داخلی که ضامن پایداری است، می‌گشاید.
 کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری جهان از ۲۳ تا ۲۵ اکتوبر در ریاض برگزار می‌شود و فرصتی برای هزاران شرکت‌کننده فراهم می‌آورد تا در رویدادی حضور به عمل آورند که بیش از ۳۵ فعالیت دارد که شامل جلسه مباحثه، انجمن، جلسه‌های مباحثاتی آزاد و کارگاه است.
از جمله شرکت‌کنندگان در این همایش، رؤسای کشورها و تعدادی از شخصیت‌های مهم کشورهای آفریقایی، عربی و آسیایی از جمله بحرین، امارات، لبنان، اتیوپی، سنگال و گابن هستند.
در راستای برنامه امسال تحت عنوان «نقشه راه قرن بیست و دوم»، این همایش بر فرصت‌های اقتصادی امیدوار کننده متمرکز است که در مجموعه‌ای از اقتصادهای نوظهور که سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد جهان هستند، نمود پیدا می‌کنند.
در مباحثات این رویداد اقتصادی، شخصیت‌های مهمی همچون عمران خان نخست‌وزیر پاکستان و سرگئی گورکوف معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه شرکت می‌کنند.