وزیر اطلاع رسانی لبنان به “الشرق الاوسط”: “جریان آزاد ملی” پس از دست یابی به پست “ریاست جمهوری” زیر بقیه مفاد “توافق معراب” زد

بیروت: کارولین عاکوم

ملحم ریاشی وزیر اطلاع رسانی دولت موقت لبنان در گفتگو با “الشرق الاوسط” ضمن هشدار درباره تعلل در تشکیل کابینه گفت “مطرح شدن بحث عادی سازی روابط با سوریه نمونه سنگ اندازی ها در مسیر تشکیل کابینه است”.

او افزود “حزب “نیروهای لبنانی” زیر بار طرح دست یابی به ۴ وزارتخانه مهم در مقابل از دست دادن پست وزارتی کلیدی نرفت”.

ریاشی از اینکه “جریان آزاد ملی” به خواسته هایش در “توافق معراب” به ویژه تعیین میشل عون به عنوان رییس جمهور دست یافت اما از بقیه مفاد توافق شانه خالی کرده ابراز ناخرسندی کرد.

وزیر لبنانی یاد آور شد “اطلاعات تازه ای درباره رایزنی درباره کابینه در دسترس نیست و مشکلات قبلی هنوز حل نشده اند. ما منتظر اقدامات تازه سعد الحریری، نخست وزیر لبنان هستیم و اطمینان داریم که او با مسئولیت پذیری کامل کابینه ای در خور همه مردم لبنان و متناسب با نتایج انتخابات مجلس تشکیل می دهد”.

او خاطر نشان کرد “سخنان تهدید آمیز گروهی درباره معاف کردن حریری از تشکیل کابینه پوچ و بیهوده است. حریری با ۱۱۲ رای مامور تشکیل کابینه شد و در هیچ جای قانون اساسی هم مدت زمانی برای تشکیل کابینه تعیین نشده است. ما همه جوره از حریری حمایت می کنیم”.

ریاشی گفت “اینکه عده ای می گویند حریری راه را برای دیگران باز کرده تا آنها کابینه تشکیل دهند درست نیست و این تعدی به اختیارات حریری به شمار می رود. اگر این حرف درست بود حریری از همان لحظه ای که مامور تشکیل کابینه شد این کابینه را مطابق خواست دیگران و بر خلاف مصلحت خودش و مصلحت ما و حزب سوسیالیست تشکیل می داد. اما او بر تشکیل یک کابینه معقول و متناسب با نتایج انتخابات تاکید دارد”.

این وزیر لبنانی یاد آور شد “بحث درباره عادی سازی روابط با سوریه یکی از نمونه های کارشکنی در مسیر تشکیل کابینه و مطرح کردن یک مساله غیر ضروری قبل از تشکیل کابینه است. گروه های لبنانی بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که لبنان خود را درگیر مشکلات کشورهای عربی نکند. حالا اگر دیدگاهی هم مطرح می شود برای دولت لبنان الزام آور نیست چرا که همه حق اظهار نظر کردن دارند. اما دست آخر، بیانیه وزارتی و رویکرد دولت توسط همه کابینه تعیین می شود و همه هنوز به توافق طائف پایبند هستند”.

او گفت “مشکلات مربوط به تشکیل کابینه ربطی به خارج ندارد. اختلاف اصلی در مرحله کنونی بر سر نحوه توزیع پست های وزارتی است. اما چنانچه این اختلافات به درازا بکشد دیگران هم دخالت خواهند کرد و طبق معمول، ما باید تاوان دخالت های آنهایی را پس بدهیم که هیچ توجهی به منافع مردم لبنان ندارند. این تعلل و تاخیر در تشکیل کابینه به دلیل لجبازی عده ای برای دست یابی به بیشترین سهم در کابینه است. دولت به نظر این گروه مثل گاو شیرده است. تداوم این رفتارها به ضرر لبنان بوده و این تنگ اندیشی ها منجر به تضعیف نقش کشور می شود”.