دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته ای در وین - عکس از خبرگزاری فرانسه

دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته ای در وین در ماه جولای- عکس از خبرگزاری فرانسه

روسیه روز پنج شنبه از افزایش احتمل برداشتن تحریم های اعمال شده علیه ایران با پیشرفت مذاکرات بین المللی هسته ای خبر داده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش خو در اینباره نوشته است که روسیه اعلام کرده است « با توجه به روند مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران شانس‌ برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، افزایش پیدا کرده است.» همچنین این کشور از تمام کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای خواست تا اراده سیاسی‌شان را برای دستیابی به توافق نهایی نشان دهند.

مذاکرات نهایی ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) پس از آنکه این کشورها نتوانستند در ۲۰ ژوئیه (۲۸ تیر) به توافق نهایی دست پیدا کنند تا چهار ماه دیگر تمدید شد. انتظار می‌رود دور بعدی این مذاکرات در ماه سپتامبر در حاشیه‌ نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شود.

ایران و گروه ۱+۵ در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ توانستند به تواقق اولیه ای تحت عنوان برنامه «اقدام مشترک» دست یابند که برای شش ماه دو طرف را ملزم به اجرای برخی اقدامات از جمله رفع برخی تحریم ها برای طرف مقابل و همچنین برخی اقدامات اعتماد ساز از سوی ایران مانند لغو غنی سازی ۲۰ درصد و کاهش ان به زیر ۵ درصد می کند.

بر اساس توافق اولیه، قرار شد، شش قدرت جهان مذاکرات خود را با ایران را در طی این شش ماه ادامه دهند تا متن توافقنامه نهایی را آماده کنند.

در پایان ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو و عدم حصول توافق به دلیل اختلافات موجود، طرفین در بامداد روز شنبه ۲۸ تیر ماه توافق کردند که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود.

پیش از آغاز اولین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پس از اتمام مهلت شش ماهه و آغاز توافق چهار ماهه، ایران و آمریکا مذاکرات دو جانبه ای را در اواسط مرداد در وین برگزار کردند.

روسیه ابزار امیدواری کرده که توافق جامع نهایی تا زمان تعیین شده، حاصل خواهد شد.