داگلاس کارسول، نامزد حزب یوکیپ - رویترز

داگلاس کارسول، نامزد حزب یوکیپ – رویترز

حزب «استقلال پادشاهی متحده» معروف به یوکیپ، نخستین کرسی خود در پارلمان بریتانیا را به دست آورد. این حزب مخالفت با ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا را در صدر شعارهای انتخاباتی خود قرار داده است.

امروز جمعه، ۱۰ اکتبر، نتیجه شمارش آرا در انتخابات میاندوره‌ای حوزه انتخابیه کلاکتون، که در انتخابات پیشین طرفدار حزب حاکم محافظه کار بودند، نشان داد که حزب یوکیپ، موفق شد ۶۰ درصد آرای این حوزه را کسب کند.

داگلاس کارسول، نامزد این حزب، پیشتر نماینده حزب حاکم محافظه کار در مجلس عوام بود، به عنوان نخستین نماینده یوکیپ به محلس عوام بریتانیا راه یافت.

کارسول در انتخابات سال ۲۰۱۰ به عنوان نامزد حزب محافظه کار بیش از نیمی از آرا را کسب کرده بود. وی ماه گذشته در اعتراض به سیاست دولت در قبال عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا، از این حزب کناره گیری کرد و به حزب یوکپپ پیوست.

نامزد حزب محافظه کار در این انتخابات میاندوره ای کمتر از ۲۵ درصد کل آرا را کسب کرد. نامزد حزب لیبرال دموکرات حداقل قانونی آرا را کسب نکرد. حزب لیبرال دموکرات سومین حزب بزرگ بریتانیا و عضو دولت ائتلافی کنونی است.

حزب کارگر، دومین حزب بزرگ بریتانیا و حزب اصلی مخالف در پارلمان، در رده سوم در این حوزه انتخابیه قرار گرفت.

نامزد انتخابی حزب یوکیپ، هر چند که نتوانست در این دور انتخابات در حوزه های انتخابیه هیوود و میدلتون رای کافی بیاورد، اما با چهل درصد آرا رده دوم را به خود اختصاص داد. کرسی این حوزه ها به طور سنتی در اختیار حزب کارگر بوده است.

نایجل فاراژ، رهبر حزب یوکیپ و یکی از نمایندگان بریتانیا در پارلمان اروپا، با ابراز شادمانی از ورود حزب به پارلمان، از این انتخابات به عنوان «زلزله سیاسی» یاد کرد و تاکید کرد «تشکیلات سیاسی سه حزبی» باید از این پس یوکیپ را هم به عنوان یک قدرت عمده در صحنه سیاسی بریتانیا بشمارد. قدرت اصلی در بریتانیا در دست سه حزب محافظه کار، کارگر و لیبرال دموکرات است.

یوکیپ در سال ۱۹۹۳ به منظور مخالفت با گرایش به تبدیل اتحادیه اروپا به نوعی نظام فدرالی و کاهش اختیارات دولت‌های عضو تاسیس شد و برنامه اصلی آن مخالفت با ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپاست. این حزب برای تاثیرگذاری بر سیاست‌‌های اتحادیه اروپا، تلاش اولیه خود را بر رقابت در انتخابات پارلمان اروپا متمرکز کرد و از سال ۲۰۰۴ نمایندگانی در پارلمان اروپا داشته است.