پرچم ایران در مقر سازمان ملل در وین – عکس از آژانس خبری فرانسه

پرچم ایران در مقر سازمان ملل در وین – عکس از آژانس خبری فرانسه

خبرگزاری رویترز به نقل از «منابع دیپلماتیک» خود ملیت یکی از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نتوانسته بود برای سفر به ایران ویزا بگیرد، را فاش کرد. به آمریکایی بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود در سفر ماه اوت هیاتی از این سازمان به تهران یکی از اعضای هیات موفق نشد به آن ها بپویند و علت آن صادر نشدن ویزا برای وی بود. آژانس هویت و ملیت این فرد را اعلام نکرده بود.

طیق گزارش آژانس این عضو هیات تاکنون سه بار تقاضای ویزا داده بود و هر سه بار تقاضای وی رد شده بود.

اینک خبرگزاری رویترز، به نقل از منابعی که خواستند هویتشان فاش نشود، می‌گوید این فرد آمریکایی است و از کارشناسان تسلیحات اتمی بوده است.

آژانس مشخصا در باره عدم صدور ویزا برای این فرد موضعی نگرفته اما در گزارش ۵ سپتامبر خود گفته بود هر یک از کارشناسان آژانس که تخصصش برای انجام تحقیقات مورد نیاز باشد باید بتواند در فعالیت‌های آژانس شرکت کند.

نجفی: صادر نکردن ویزا حق ایران است

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در تشریح این تصمیم ایران گفت: «صادر نشدن روادید برای عضو چهارم معرفی شده تیم کارشناسی از سوی آژانس که دارای تابعیتی خاص است از حقوق حاکمیتی ایران است.»

رضا نجفی انتشار اخبار مرتبط با تصمیم ایران برای صادر نکردن ویزا برای این کارشناس تسلیحاتی آژانس را «فضاسازی برخی رسانه های غربی» خواند و گفت: «در چند ماه گذشته علاوه بر اعضای اصلی و همیشگی، برای سه نفر از کارمندان آژانس به عنوان اعضای جدید تیم کارشناسی روادید صادر کرده ایم.»

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات آژانس هیچ تعهدی برای صدور روادید برای کارمندان این نهاد بین المللی ندارد.»

به گفته نجفی ایران این حق را برا خود «در مورد بازرسان انتصابی» نیز محفوظ نگه داشته و تاکیدکرد ایران در گذشته هم از این حق استفاده کرده بود؛ «بنابراین صادر نشدن روادید برای عضو چهارم تیم کارشناسی که تابعیتی خاص داشته و تنها کارمند بوده و بازرس انتصابی نیز حتی نیست، حق حاکمیتی ایران است.»

آمریکا: هنوز وقت کافی برای رسیدن به توافق با ایران داریم

با وجود رسانه ای شدن تصمیم ایران برای صادرنکردن ویزا برای عضو آمریکایی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از دیدار مقامات ایرانی و آمریکایی در ۱۴ اکتبر در وین در آستانه مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، درباره دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین گفت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، کاترین اشتون سرپرست هیأت ۱+۵ و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تا ۱۹ اکتبر در دیداری سه‌جانبه در وین پایتخت اتریش در راستای بخشی از مذاکرات هسته‌ای برای توافق جامع با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

جن ساکی افزود: ما معتقدیم که هنوز زمان کافی برای حل مسائل و دستیابی به توافق جامع وجود دارد. توافقی که به جامعه بین‌المللی ضمانت دهد ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع تا نوزدهم اکتبر در وین آغاز می‌شود که علاوه بر مذاکرات هسته‌ای دیدار دوجانبه و چندجانبه میان مقامات ایرانی و اعضای گروه ۱+۵ برگزار خواهد شد.