شهرهای سعودی در سالروز ملی سبزپوش شدند

جده: إبراهیم القرشی، أسماء الغابری و عائشه جعفری

روز شنبه همزمان با غروب آفتاب سعودی‌ها جشن هشتاد و هشتمین سالگرد روز ملی خود را آغاز کردند.
به گزارش الشرق الأوسط، شهرهای این کشور به رنگ سبز مزین شد و شهروندان موفقیت‌های این کشور را تا صبح روز بعد جشن گرفتند.
تعطیلی این مناسبت تا روز دوشنبه (امروز) ادامه داشت و برنامه‌های زیادی توسط گروه‌های محلی و جهانی برپا شد که نشان از اهمیت چنین روزی داشت.
روز گذشته تمام شهرهای سعودی شاهد آتش بازی‌های گسترده بودند به‌طوری‌که ۹۰۰ هزار فشفشه همزمان آسمان‌های شهر را روشن کرد که این استفاده گسترده از فشفشه‌ها در گینس ثبت شد.
همچنین قرار است رکورد برافراشتن بزرگترین پرچم نیز شکسته شود پرچمی که طول آن ۴۰۰ متر و عرض آن ۳۵۰ متر است با کمک ۳۰۰ هواپیمای بدون سرنشین بر آسمان سعودی برافراشته خواهد شد.
در راستای پیوند نسل جدید با تاریخ کشور نیز مسابقه‌های فرهنگی، برنامه‌ها و میان برنامه‌های زیادی برگزار شد که با استقبال خانواده‌ها و کودکان مواجه شد.
به مناسب این روز ملی، شهر ریاض روز گذشته شاهد بزرگ‌ترین اجرای سیرک دوسوله بود. کادر آن متشکل از ۶۰۰ نفر بود که ۸۰ آرتیست از ۲۶ کشور جهان اجراهای آن را برعهده داشتند و ۲۴۵ قطعه لباس بر تن کردند که این اتفاق نیز ثبت رکوردی تازه در تاریخ اجراهای این سیرک بود. این سیرک بر روی محوطه‌ای بزرگ به طول ۸۵ متر و عرض ۴۰ متر به مدت ۶۰ دقیقه برگزار شد.
برنامه‌های پرش در هوا با استفاده از طناب، آتش بازی و آکروباتیک بازی روی دیوار نیز از برنامه‌های این مناسبت خجسته بود. همچنین تعدادی از هنرمندان هیپ هوپ و رقصنده نیز اجراهایی برای مردم داشتند.
برنامه «النور نورک یا بلد» نیز از روز شنبه در کرانه‌های رو به دریای جده شروع به کار کرد. این برنامه که هیئت سرگرمی و تفریحات سعوی اجرای آن را بر عهده داشت در محوطه‌ای ۲ کیلومتری شرکت کنندگان را با استفاده از تکنولوژی به سفری برای آشنایی با گذشته این کشور از سال تاسیس آن در ۱۹۳۲ تا آینده آن در سال ۲۰۳۰ می برد.
بازدیدکنندگان برنامه «النور نورک یا بلد» هنگام قدم زدن در کرانه‌های دریا شاهد نورپردازی‌های سه بعدی روی نمای ساختمان‌ها خواهند بود که یکی از آنها تاریخ پادشاهی سعودی را با صوت و تصویر روایت می‌کند.
بعد از آن شاهد ایستگاه «دروازه جده آینده» خواهیم بود که می‌توان از طریق آن پروژه‌های سال ۲۰۳۰ جده را دید. همچینین می‌توان اپلیکیشن آن را بر روی گوشی نصب کرد و اماکنی را دید که قرار است تا سال ۲۰۳۰ در این شهر احداث شود.
این برنامه همچنین شامل نمایش رقص نوری است که گروه ۸ نفره رقص های سنتی سعودی را با نور نمایش می‌دهند. همچنین نمایش موزیکال ضبط شده ای به وسیله لیزر سه بعدی ارائه می‌شود که از طریق آن مهمترین آثار سعودی نمایش داده می‌شود. در آخر نیز برنامه‌های این بخش با پخش سرود ملی به پایان می‌رسد.

موسسه «مسک الخیریه» که زیر نظر شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز اداره می شود نیز برنامه ای تحت عنوان «تاریخنا مسک» در روستای تاریخی جده برگزار کرد که هدف از آن استحکام ارزش‌های ملی نزد جوانان و جامعه بود. این کار از طریق تاکید بر پیوند نسل‌ها به تاریخ در راستای تشویق آنها برای ساختن آینده‌ای درخشان صورت گرفت.
در این روستا تئاتری روباز برای نمایش دادن شغل قدیمی اهالی جده اجرا شد که تعدادی از بازیگران محلی عهده دار آن بودند. آنها نقش ۲۰ شخصیت قدیمی را بازی کردند.
تعدادی از جوانان با قرار گرفتن در کنار یکدیگر نقشه پادشاهی سعودی را ترسیم کردند. همچنین نمایش‌های سنتی که حاکی از فرهنگ استان‌ها و تاریخ متنوع آن بود اجرا شد.
وزارت دفاع سعودی نیز به مدت سه روز نمایش‌های هوایی در جده، ریاض و مناطق شرقی کشور داشت.
در این میان مهمترین خوانندگان سعودی و جهان عرب در ریاض، جده و دمام کنسرت برگزار کردند.
۱۴ هنرمند از کشورهای مختلف شور حماس ملی را با اجراهای خود در این کشور زنده کردند. محمد عبده و رابح صقر و رامی عبدالله در جده، ماجد المهندس و راشد الفارس و جابر الکاسر در ریاض، راشد الماجد و نبیل شعیل و ولید الشامی در دمام اجرا داشتند.
روز شنبه نیز ریاض و جده شاهد اجرای خالد عبدالرحمن و عبدالله الرویشد و عبادی الجوهر بود.
همچنین نوال الکویتیه و انغام در جده کنسرت داشتند و زیباترین آهنگ های خود را برای زنان حاضر در کنسرت خواندند.